fredag 1 mars 2013

FAQ: Träning

Hej!! Vilken härlig blogg du har :)! Undrar hur du lägger upp din träning för att kroppen inte ska vänja sig vid upplägget. Hur förändrar du dina pass? Kram Isabelle
Svar: Hej! Tack! Jo, så här är det: Jag tränar aldrig samma pass två gånger. Min träning är numera baserad på basövningar (squats, marklyft, pressar etc) så visst utgår det från samma övningar men det går alltid att variera antalet reps, set, intensitet... Därför ser alla mina träningspass olika ut. Dessutom är det extremt viktigt att öka motståndet, det är helt rimligt att du ska vara starkare denna vecka än vad du var förra om du tränar ordentligt!

Dina armar har börjat se helt fantastiska ut tycker jag! Armar är verkligen mitt problemområde så tips på bra armövningar skulle uppskattas :)
Svar: Men TACK vad snällt sagt! Jag har också svårare att få fram definition på armarna om man jämför med andra kroppsdelar så jag är glad att se att de börjar komma i kapp. Jag tränar inga isolerade biceps- eller tricepsövningar. Den träningen får jag genom assisterade chins/pull ups, pressar, dips, smala armhävningar... Jag tycker att det har gett bra resultat att träna på det sättet!

Jag har en fråga :) Jag har precis börjat träna och tänka på kosten för att gå ner 20 kilo. Jag tycker att du är jätteinspirerande tillsammans med ett gäng andra bloggare men jag blir ibland stressad över hur mycket ni alla verkar träna. Måste man träna sex gånger i veckan för att lyckas gå ner i vikt och sedan förbli tonad och smal? Hur hinner ni med? Jag tycker att det är svårt att hinna gå på två pass i veckan liksom :/
Svar: Nej, VERKLIGEN INTE! Jag skulle snarare säga tvärtom. De första fem månaderna av mitt viktprojekt (då jag gick ner över 20 kilo) tränade jag bara två timmar styrketräning i veckan. Ingen kondition alls! Känn dig inte stressad utan börja med två timmar i veckan då du ger järnet! Skulle du hamna på en platå halvvägs kan du lägga till ett extrapass även om det oftare handlar om att kosten måste justeras. Det ligger alldeles för mycket prestige i att man måste träna varje dag när VAD och HUR du tränar faktiskt spelar mer roll för dina resultat! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar