onsdag 6 mars 2013

Ni peppar mig!

Var ärligt talat rädd att få en del argsinta kommentarer efter gårdagens inlägg eftersom jag vet att många håller sin crosstrainer eller spinningcykel kär. Men det behövde jag inte oroa mig för - ni är ju alla underbara, smarta och GRYMMA! Tack för alla era kommentarer i går, det var jättekul att också få ta del av era egna erfarenheter kring det här med konditionsträning. Flera av er hade ju märkt att resultaten kom först när ni började lyfta vikter. Hurra! Som sagt, det är egentligen ingen åsiktsfråga det här utan faktiskt bara biologisk fakta. Men precis som Elisabeth skrev så har vi ju blivit hjärntvättade med vikten av att träna långa konditionspass sedan barnsben.

Glad och peppad gav jag mig i dag till boxen för att köra ett pass med PT-Nils. Sjukt att en ynka veckas paus från styrketräningen kan ge sådan extrem abstinens. Jag har varit rent av tjurig den senaste veckan vill jag lova! Och så irriterad över att jag inte känt mig pigg nog för att träna. Men nu så!

Körde bland annat front squats (ATG såklart) med 35 kilo, 6 x 6. I varje vila 6 stycken push press 27,5 kilo. Nya rekord för mig! Och det var fasen nästan lika flåsigt som att springa en halvmil. Dödshungrig efteråt men eftersom jag försöker hålla mig till tre stora måltider per dag (läs mer om varför HÄR!) fick jag snällt vänta på middagen...
Happy day! Äntligen tillbaka i boxen i dag! Körde bland annat front squats (ATG såklart) med 25 kilo, 6 x 6. I varje vila 6 stycken push press 27,5 kilo. Nya rekord för mig! Och det var fasen nästan lika flåsigt som att springa en halvmil. Hungrig som en
Jag har återigen fått bekräftat att tre rejäla mål mat om dagen funkar rätt bra för min kropp. Känner mig pigg, stark och glad! Nu har jag skippat mellanmål och småätande i en vecka och vågen visade minus 2,5 kilo i morse! Lite sinnessjukt faktiskt... Ett av mina mål just nu är att sänka min fettprocent så några kilon till måste ryka innan jag kollar läget med en BodPod-mätning!

10 kommentarer:

  1. Antar att du inte tar nåt typ av bcca/proteinpulver eftersom du käkar paleo... Så, hur lång tid är det "okej" att vänta med mat efter att man styrketränat? Äter själv paleo och har svårt med träning och timingen gällande matintag, föredrar också tre stora mål per dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nope, inga sådana tillskott :)

      Min uppfattning är att det inte är lika viktigt att "fylla på" efter ett pass ju mer lågkolhydrat man äter. Jag försöker lägga träning före något av mina tre mål så att det blir naturligt att äta en stund efter träning utan att det blir allt för stora glapp eller en massa mellanmål. Jag kan dock gå i ett par timmar utan mat efter träning då och då - tycker inte det påverkar mig nämnvärt mer än att jag är lite hungrigare när jag väl ska äta!

      Radera
    2. men... menar du (ni) att ni inte äter någon protein shake efter träningen? alltså NADA mat efter träningen? Som basketspelare är jag uppväxt med de 30-minuters-regeln, där man SKA få i sig något efter träningen så att man kan fylla på muskelfibrerna så de inte fortsätter att brytas ned.. men ni äter alltså inget efter träningen, och väntar tills nästa mål?

      shieet, hade dött.

      Radera
    3. Haha, som sagt allra allra oftast tränar jag precis före lunch så jag äter i princip alltid direkt efter ;)

      Radera
  2. Hej!

    Tycker att det är skoj och intressant att följa dig i din blogg. Dock blev jag ledsen över inlägget om crosstrainer/löpning, ledsen för att jag verkligen gillar både att löpa och att svettas på en crosstrainer. För om det verkligen stämmer så tränar jag helt fel eller hur?? Jag börjar varje pass med 30 min löpning, som uppvärmning, sen har jag ett tungt styrkepass med tunga vikter och få repetitioner, antingen ben eller överkropp. Så om jag ville ha mer och bättre resultat så borde jag skippa min löpning eller??

    Mvh
    Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det stämmer... Det här är alltså ingenting jag bara tycker på egen hand, vill förtydliga detta för jag försöker verkligen inte vara elak på något sätt. Googla gärna "medelintensiv träning kortisol" och läs på om hur kortisol fungerar om du vill veta mer.

      Tycker du att du får de resultat du vill? Annars kan du testa att börja med uppvärmning (10 minuter räcker!) eller skippa konditionsmaskinerna helt till uppvärmningen och istället använda dig av rörlighetsövningar för att värma upp. Sedan styrkepass och avsluta med 10 minuter intervaller. Bara ett förslag om du vill prova något nytt!

      Radera
    2. Har ett styrkeprogram som är gjort åt mig som jag följer. Och enligt testerna som jag gör varannan månad så blir jag lite starkare och uthålligare, men det fick gärna bli lite mer märkbara resultat plus att min vikt tyvärr inte ändrar sig för fem öre, den fick gärna minska lite. Men hur håller man sig med en bra kondition av att bara köra styrka ?? Kommer absolut att prova skippa konditionsmaskinerna ett tag och se skillnaden. Spelar det nån större roll när på dygnet man tränar ?? Jag tränar endast på morgonen innan jobbet, det är den enda möjligheten jag har.

      Mvh
      Tina

      Radera
    3. Om ens styrketräning är uppbyggd på basövningar (djupa squats, marklyft, pull ups, pressar etc) som utförs med tungt motstånd och korta vilor får du kondition och styrka i ett! Jag lovar dig, pulsen skjuter upp i taket av att träna på det sättet! Att öka vikterna är något man borde kunna göra i princip varje vecka, speciellt i början.

      Som sagt (ett förslag bara) avsluta varje styrkepass med 10-15 minuter intervaller på löpbandet. 30 sekunder på bandet, 30 sekunder av. Upprepa 10 till 15 varv. Utmanande hastighet, det ska kännas som om du verkligen kutar. Gör du detta LOVAR jag att din kondition kommer ha ökat avsevärt när du gör dina tester nästa gång, men kom ihåg att öka tempot på löpbandet när det behövs - det ska vara rejält jobbigt och knappt gå att fortsätta efter den kvarten du har kört!

      Det spelar absolut ingen roll när på dynget du tränar, viktigare är att sova och äta rätt!
      Om du provar HIIT (intervallerna jag skriver om ovan) får du gärna skriva här och berätta hur det går!

      Radera
  3. Tack snälla du för länken!
    Trevlig helg:)

    SvaraRadera