tisdag 26 mars 2013

Mycket mat, tre gånger om dagen

Som jag har skrivit tidigare vill jag i ett optimalt läge äta tre gånger om dagen. Punkt. Jag trivs med det, jag behöver inte konstant fundera på vad som funkar till mellanmål. Det är lättare, mat blir en non-issue.     Dessutom är jag mätt ända fram tills nästa måltid då jag är hungrig (på riktigt) igen. Så skönt! I perioder har detta varit extremt svårt dock... Vilket jag inser nu beror på en enda sak. Mina måltider har varit för små! Så nu de senaste två veckorna har jag ätit tre mål mat (rejäla!) och bara det. Resultatet? Ingen hunger, inget sug och minus 1,8 kilo på vågen. Jag bekräftar för mig själv igen, gör jag rätt är det inte svårt...
Har den senaste tiden levt efter devisen "ät tre enorma portioner BRA mat om dagen" för att bygga mer muskler och sänka fettprocenten. It's working well  Känner någon annan att de får bättre resultat när de äter mer?
Ett exempel på en av mina frukostar kommer här: Tre deciliter kokosmjölk, 1 äpple, 1/2 banan och en enorm näve rostade kokosskivor.

Sedan jag nådde min målvikt 2011 har jag provat olika sätt att äta, mer/mindre kolhydrater, mejerifritt, mellanmål, mindre kalorier, mer kalorier... Ja. Det är egentligen först i år som jag känner att jag börjar känna min kropp och vad som funkar bra för den. Det tar tid! Du kommer inte vara expert på hur du funkar eller trivs med efter två veckor (eller två månader) med din nya livsstil. Det är helt okej och helt normalt. För mig som räknade kalorier under de sista tre-fyra månaderna av mitt viktprojekt (då jag höll mig på 1200 om dagen utan undantag) känns det som att jag har fortsatt äta för lite och för slarvigt sedan dess. Jag glömmer liksom bort att jag under 2012 primärt byggde muskler och att min kropp nu behöver MER mat. Jag är faktiskt chockad över hur mycket mat jag kan äta och fortfarande gå ner i vikt. För jag glömmer bort att jag har en annan kropp nu som inte har en massa överflödigt fett att bränna och som också har mycket muskler att underhålla. Kanske ska jag ta och räkna någon dag...

Mitt nuvarande mål är att tappa tre, fyra kilon till för att sedan kunna göra en ny fettmätning i en BodPod. Sist jag mätte mig i en sådan vägde jag lika mycket som jag gör i dag och även om det såklart vore intressant att veta hur fördelningen ser ut nu, ett år senare, vill jag helst tappa några kilon innan jag lägger mina hundralappar på en mätning...

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag är mer och mer inne på det jag också. Men jag har också haft sårt att veta hur mycket jag skall äta vid de tre måltiderna för att slippa bli hungrig emellan; något som resulterar i stressigt småätande.
    Vore kul att se vad du åt under en dag när det fungerar för dig med 3 måltider. Skulle behöva lite tips!

    Tycker i övrigt att du verkar ha en bra inställning till mat och har själv blivit lite sugen på paleo!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet precis vad du menar! Det funkar bara om man ökar portionerna. Problemet med småätande tycker jag är att man konstant tänker på mat (jobbigt!) och dessutom blir man aldrig mätt eller hungrig på riktigt vilket ger risk för att man äter för mycket. Jag ska absolut lägga upp en vanlig matdag med portioner, kan inte lova att det blir denna vecka dock. Mycket på jobbet! Men nästa :)

      Radera