tisdag 24 april 2012

Från det ena till det andra...

Högt och lågt här men det är väl ändå den bästa blandningen... I dag fick en ny halsduk/scarf göra premiär, från den brittiska designern Helene Berman. Jag gillar den både för stjärnmönstret men också för att den väcker någon slags nostalgisk känsla i mig. Jag hade mycket väl kunnat köpa något liknande när jag var 16 år och detta för att den påminner mig om Ashlee Simpson och hennes pop-punk stil som jag avgudade. Med kavaj (på bilden har jag skinnjacka) blir den dock lite mer dressad. Untitled Untitled
Till det andra. Läste första delen av en ny reportageserie i DN i dag. Svenskar blir bara fetare, inget nytt under solen direkt men det fanns en del intressanta fakta som jag inte visste innan. Bland annat att knäoperationerna har skjutit i höjden. På 20 år har har antalet svenskar som behövt operera knäna på grund av övervikt i åldern 45-54 år ökat från några få till 1000 personer per år. En övervikt på sju, åtta kilo medför en fyra gånger ökad risk att behöva en knäprotes.

Ibland får jag kritik för att jag skriver för mycket om hälsosam mat eller träning. Att jag hetsar andra. Får unga tjejer att må dåligt. Någonstans känner jag ändå att det är fel att se så på en hälsoblogg i dagens samhälle. Självklart finns det problem som ätstörningar och självskadebeetende. Man måste kunna älska sig själv oavsett storlek på kropp! När jag bestämde mig för att gå ner i vikt gjorde jag det först och främst för min hälsa. Inte för en bikini. På köpet fick jag ett träningsintresse och visst, en snyggare garderob. Sanningen är att kroppen håller inte om man äter ohälsosamt och sitter still, inte om det är ens norm. Vem vill ha en trasig kropp? Det jag egentligen vill säga är - din hälsa är viktig! Den är lika viktig som ditt jobb, dina vänner och din partner. Prioritera den!

2 kommentarer:

  1. håller självklart med om att övervikt är dåligt och att alla borde träna, iaf styrka, just för att få en stark/frisk kropp.
    men den där bilden i tidningen känns sådär.. vi pratar mer om ätstörningar idag, medan förr (vi säger 80-talet) pratade man inte alls om problem och kollar man tillbaka tror man kanske att folk var naturligt smala när de i själva verket begränsade sig själva. okok, har ingen fakta på detta, men har ofta pratat med äldre människor, både i 50 och 80års åldern och nästan alla (kvinnor) har sagt att man åt lite för att hålla formen, för att som hemmafru var det så viktigt att vara perfekt osv.

    så visst, vi var kanske smalare då, men jag tror inte BARA att det har att göra med kosten, utan att alla då hade någon form av ätstörning. självklart inte anorexi/bulimi, men man begränsade sig själv. och sen hade man säkert jobbigare jobb där man inte satt still osv, men tror inte maten/förändringar i arbetsuppgifterna är det enda som ligger bakom att vi blivit tjockare. nu pratar jag såklart inte om de som lider av fetma, utan "normala" människor som kanske har ett bmi på 23. för de som har fetma är ju helt klart ett resultat av för mycket dålig mat (vilket också är en form av ätstörning, tycker jag).

    och sen, bara för att babbla på, så är anledningen till att många äter för mycket livsmedelsverkets fel också. jag menar, det var inte länge sen de rekommenderade 1brödbulle till varje måltid, att man ska äta frukt hela tiden osv. iställlet för att lära folk att de ska äta när de är hungriga, och inte för att hålla ett visst schema (5ggr om dagen, eller vad de nu rekommenderar).

    SvaraRadera
  2. mb: Jag håller helt med dig! Många tror ju att det här med bantning är något som kom på 90-talet men tittar man på tidningar (tjejtidningar) från 50-talet finns massa rubriker om hur man håller sig smal och vilka mellanmål man ska äta. Livsmedelsverket har knappast heller gjort så mycket gott för folkhälsan alla gånger. MEN den sjukliga övervikten ökar otroligt mycket och det är definitivt något vi ska prata om tycker jag!

    SvaraRadera