fredag 20 april 2012

Snabbt svar om risprotein

Fråga: Skulle uppskatta om du kunde berätta mer om risproteinet eftersom att jag inte kan hitta information om det någonstans. jag äter paleo (ungefär som lchf men så lite som möjligt/inga mjölkprodukter) och därför är jag intresserad av risproteinet eftersom att jag saknar något man kan "äta" snabbt efter träning. Vet du om det faktum att proteinet tagits från ris gör att det inte lämpar sig för lchf/paleo (alltså att det får insulinnivåerna att skjuta i höjden) och vet du hur mycket kolhydrater den innehåller/100g? Som sagt, väldigt tacksam för svar!

Svar: Hej! Jo, så här är det. Risprotein är utvunnet ur brunt fullkornsris. Man tar alltså ut proteinet (fråga mig inte exakt hur processen går till, det är invecklat och jag har inte riktigt full koll på hur det funkar). Det är en rätt ny produkt på marknaden och jag tror att just Sunwarrior är det enda märket som säljs i Sverige. I USA finns det ett par (få) olika varianter. Vad jag har förstått är det framförallt veganer och paleovänner som använder sig av risprotein, alltså de som vill ha ett alternativ till mjölkprotein. Innehållet per portion (21 g) är 70 kalorier, 1 g fett, 4 g kolhydrater och 16 g protein. Totalt innehåller produkten 18 aminosyror (se exakt vilka HÄR). Eftersom det är just proteinet man använder från riset ger det inga stora insulinpåslag, speciellt om man äter max en portion om dagen. Jag skulle med andra ord kunna tänka mig att äta det om jag följde strikt paleo. Sunwarrior finns i smakerna naturell (ej sötad), choklad (enbart sötad med kakao) och vanilj (enbart sötad med ren vanilj och stevia). Hoppas du blev lite klokare kring detta. Trevlig helg!

3 kommentarer:

  1. låter jättebra! tack för det snabba svaret!
    ska bara fundera på smak nu, men tror det blir choklad (som vanligt, haha) eftersom att jag vill dricka proteinet som det är och inte blanda med något.

    SvaraRadera
  2. haha vad jag kommenterar idag, men tänkte på dig (och detta inlägg, om någon annan är intresserad) då jag hittade detta protein som dessutom är på rea idag. http://www.gymvaruhuset.com/jarrow-brown-rice-protein-459-g.html

    verkar ju vara lika bra som sun warriors? inget aspartam/andra kemiska grejer, bara naturligt.

    detta är ju hälften så stort som sun warriors men kilopriset är ändå mindre!

    SvaraRadera
  3. mb: TACK för det tipset! Mycket bättre kilopris!

    SvaraRadera