onsdag 18 april 2012

Två frågor, två svar

Det ser ut som om du äter LCHF igen? Tack för en bra blogg! 
- Nej, men jag äter lågkolhydrat. Många av mina rätter fungerar därför också i en LCHF-kost. Skillnaden är att jag inte äter några stora mängder mättat fett men min kolhydratsintag är något större (50 - 100 gram per dag) än vid strikt LCHF. Jag fokuserar på att äta mycket grönsaker, nötter, kyckling, ägg och bär. Annat jag äter i mindre mängder är mejerier, ost och frukt. Jag undviker socker och spannmål helt och hållet, med några få undantag som när jag är på restaurang eller blir bjuden på middag.

Du som har lite koll, är ganska nybörjare på det här med proteinpulver, vilket ska man ha? Jag vill få mer muskler och mindre fett. Kommer använda pulvret mest till mellanmål och efter träning. Vore guld med lite tips.
- Hej! Proteintillskott tycker jag är bra mellanmål eller efter-träningsmål. Vill du minska i fettvikt ska du undvika alla slags gainers då de innehåller väldigt många kalorier per portion. Satsa på ett pulver som innehåller runt 80 kalorier och under 5 gram kolhydrater per portion. Behöver du fylla på med kolhydrater efter ditt träningspass (om du inte äter lågkolhydrat) kan du komplettera med en banan. Kasein är att föredra framför vassle i mitt tycke (särskilt om man vill tappa fett) då jag upplever att man håller sig mättare längre. Det finns mycket att läsa om det hela om man orkar ge sig in på i det på detaljnivå.

Bäst är att satsa på ett vaniljpulver om man ska använda det tillsammans med andra ingredienser (bär, mjölk, yoghurt, nötsmör) då det inte stör de andra smakerna lika mycket. Ska man bara blanda med vatten eller mjölk kan man såklart välja vilken smak som helst. Jag skulle även rekommendera ett så naturligt pulver som möjligt, utan sötningsmedel om möjligt. Men eftersom det inte spelar roll för alla kommer jag även tipsa om pulver med sötningsmedel nedan. Personligen väljer jag att hålla mig borta från sojaprotein i det stora hela då jag har läst för många rapporter om läskiga hormoner (och miljöproblem) kopplade till soja.

Här är några proteinpulver som jag har provat och tycker är bra gällande innehåll, konsistens och smak...

Vassleprotein
- Whey 80. Ett standardpulver som ofta rekommenderas. (LÄNK!)
- ISO Femme. Fri från aspartam. (LÄNK!)

Kaseinprotein
- 100% Casein. Särskilt bra om du tränar på kvällen då kasein bryts ner långsamt och ger musklerna stöd i sin återhämtning under längre tid! (LÄNK!)

Blandat protein (både kasein och vassle)
- Fit & Smart protein. Hyfsat gott och lättdrucket. (LÄNK!)
- Protein Delight. Chokladsmaken är god och lätt i konsistensen. (LÄNK!)

Andra alternativ
- Sun Warrior Protein. Detta äter jag just nu. Bra om du letar efter ett veganvänligt alternativ, proteinet kommer från brunt ris. Det har pulvret är sinnessjukt dyrt men väldigt bra om du vill ha något fritt från sötningsmedel, tillsatser och mjölkprotein. (LÄNK!)

Disclamier: Jag är inte sponsrad med några av dessa produkter eller märken utan tipsar bara om sådant jag själv har provat och gillat.

2 kommentarer:

  1. Jag rekommenderar starkt Kreatin: http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/kreatin-monohydrate-creapure

    Det behövs en balans med protein.
    Varför jag rekommenderar just den här produkten är därför att alla andra, även star nutritions använder tillsatser.
    Den här produkten har 99,9 rent kreatin utan smak eller annat skit.

    Det här ger mig explosiv kraft som cyklist med hastigheter över 80km/h.
    //Dennis

    SvaraRadera
  2. skulle uppskatta om du kunde berätta mer om risproteinet eftersom att jag inte kan hitta information om det någonstans.
    jag äter paleo (ungefär som lchf men så lite som möjligt/inga mjölkprodukter) och därför är jag intresserad av risproteinet eftersom att jag saknar något man kan "äta" snabbt efter träning.

    vet du om det faktum att proteinet tagits från ris gör att det inte lämpar sig för lchf/paleo (alltså att det får insulinnivåerna att skjuta i höjden) och vet du hur mycket kolhydrater den innehåller/100g?

    som sagt, väldigt tacksam för svar!

    SvaraRadera