fredag 7 juni 2013

BAM!

Som ni kanske kommer ihåg hade jag en del strul med min ländrygg förra året, tre-fyra månader av smärta som gick upp och ner. Mycket rehab och stretch. Efter lång tid med maskiner som byggde mycket styrka i vissa muskelgrupper var jag förhållandevis svag i bålen. Jag var ojämnt stark vilket satte i gång en massa spänningar i kroppen. Jag stretchade aldrig, jag värmde knappt upp innan ett pass. Spänningarna jag hade i sätesmuskulaturen och i höften var det som orsakade ryggontet och när jag blev av med spänningarna försvann smärtan. Ni förstår kanske varför jag tjatar så mycket om fira vikter, basövningar och rätt teknik? Anyways...

Av förklarliga skäl har vi legat lite lågt med vissa övningar som marklyft. Allt för att inte trigga i gång nya spänningar. När jag sist körde marklyft i slutet på förra året var jag uppe på 60 kilo. Fan vad jag fick kämpa för den vikten. I dag då? 73 kilo BAM och lätt som sjutton. Det kändes som att stången flög upp. Nu kan jag lyfta mer än min egen kroppsvikt utan problem och det känns GÖTT! Jag är tillbaka och nu är det bara öka som gäller...!
73 kilo i marklyft LÄTT! BAM!✌

5 kommentarer:

  1. Grymt! hur många repetitioner?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag körde bara en etta för att prova. Jag hade kört ungefär fem-sex set med fyror före från 40 kilo upp till 65. Vi har ju tagit det lite lugnt med marklyften för att inte sätta i gång ryggen igen så detta pass var mer för att testa nivån. Nu gäller det att öka :)

      Radera
  2. Jag, gamle (40-årige) övervikts-Marcus har i alla fall börjat med något slags träningsprogram den senaste veckan. Jag såg ett program på Vetenskapens värld i SVT för typ en vecka sedan som handlade om en brittisk man som testade en träningsmetod som gick ut på att man ska träna tre minuter i veckan. Man kör max, alltså på träningscykel eller som jag, som tokspurtspringer, i 20 sekunder, så vilar man ner sin puls och kör igång igen två gånger till. Totalt blir det 3 x 20 sekunder max. Det gör man tre gånger i veckan. Varannan dag.

    Jag vet inte om du sett programmet men dom tar först en massa prover på honom och sedan så får han köra det här programmet i fyra veckor och sedan så tar dom prover på honom igen och han har förbättrat sin hälsa markant.

    Jag har kört det här nu i en vecka. Jag blir så jääla trött när jag kör det här så det är inte så lätt som det låter att man kör "1 minut per dag tre gånger i veckan". Jag är helt slut efteråt! Men det bästa är att jag känner mig piggare redan nu. Jag vet inte hur lång tid det ska ta innan man känner av förbättringar men jag känner mig oförskämt pigg efter bara en vecka (när jag väl hämtat andan efter att ha kör max).

    Jag vet inte om du sett reportaget, men det finns på SVT-play till 10e juni. Vetenskapens värld. Myten om träning, heter det.

    Jag vet inte om du sett det redan men har du någon fundering om det? Någon "teori" om det är bra eller dåligt eller så?

    /Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marcus! Vad kul att du har kommit i gång med detta! Jag har inte sett dokumentären men hört om det och det låter ju intressant. Spontant tänker jag att träningsformen helt är beroende av vilka resultat man vill ha, vad man strävar efter. Jag förstår att denna typ av träning ger positiva hälsoresultat om man tidigare har varit väldigt inaktiv. När man börjar träna får man ju dramatiska hälsoeffekter. Det jag undrar är hur man tar det vidare sedan? Kroppen behöver ju alltid utmanas för att bli friskare/starkare/snabbare. Vet inte om de tog upp detta i dokumentären? Sedan är just intervallträning där man tar slut på sig själv under korta tillfällen toppen för allt från fettförbränning till kondition. Uppdatera mig gärna om hur det går! Spännande!

      Radera
  3. Skönt att vara tillbaka :)

    www.elinsvantesson.blogg.se

    SvaraRadera