måndag 22 november 2010

DINNEROFMONDAY

IMG_1410
På måndagar måste det gå fort. Jag är mosig och måste oftast jobba lång dag för att liksom sätta veckan rätt. Då får det bli något gott och snabbt som inte kräver timer och tusen kastruller. Denna sallad med italienskt tema improviserade jag ihop en gång med förrätt i tanken men det passar ju lika bra till middag om man bara ökar mängderna lite. Jag lovar, den är lika god som den är snygg. För två, 15 minuter början till slut.

Ingredienser
70 g bresola (tunnskivad)
80 g machésallad
1 dl svarta vinbär, frysta
1/2 dl hasselnötter, lätt rostade i panna
2 färska fikon
50 g parmesanost
10 körsbärstomater
dressing
4 tsk olivolja
2 tsk saft från de tinade vinbären
1 tsk flytande honung
2 tsk vitvinsvinäger
1 tsk äpplecidervinäger

Så gör du
Tina vinbären. Skölj salladen. Rosta hasselnötterna några minuter i en torr panna. Rulla ihop bresola skiva för skiva och dela sedan rullarna på mitten. Skiva varje fikon i åtta delar. Skär osten till kuber. Dela tomaterna. Rör ihop dressingen. Fördela salladen på tallrikarna, toppa sedan med restan av ingredienserna. Denna ordning kör jag: sallad, tomater, bresola, fikon, nötter, ost och till sist vinbär. Ringla över dressing. Klart!

2 kommentarer:

  1. Du är rolig. Min defination av att det ska gå snabbt är snabbmakaroner och mamma scans. Du rör ihop gourmet-sallad när det ska vara lätt och snabbt. Jag menar inte på ett elakt sätt det är bara kul, haha

    SvaraRadera
  2. Tommy: Prova detta nästa gång! Det går lika fort som pasta and meatballs - lovar!

    SvaraRadera