måndag 29 november 2010

WOKMYDARLING

IMG_1450
Veckans sista recept blir en fantastisk wok. Glöm nu den där fryspåsen och köp på dig en korg härliga grönsaker - den här gör vi från grunden! Jag skriver inte kryddor i exakta mått, det är helt enkelt för att du ska krydda så mycket eller lite som du vill - prova lite, vad är det värsta som kan hända? Blir det för starkt i pannan kan du hälla på en skvätt grädde så var det löst. Jag lagar alltid mat på en höft, jag orkar liksom inte stå och måtta och väga allt för mycket. Det gäller att få in snitsen för det där. Sedan vill jag tillägga att ni aldrig behöver följa recept till punkt och pricka, lita på era smaklökar! I detta recept ska man ha en halv lime (för att det var det som fanns i kylskåpet). Hade jag haft en halv citron där istället hade jag aldrig gått och köpt en lime för att det stod i receptet. Så improvisera, krydda och prova hur ni vill, ätbart blir det nästan alltid! För fyra, tjugo minuter vid spisen.

Ingredienser
1 litet broccolihuvud
1 röd paprika
2 stjälkar selleri
1 röd chili
10 minimajs
1 zucchini
2 klyftor vitlök
100 g böngroddar (färska)
1 liten burk kokosmjölk
1 skvätt grädde (om man vill)
1/2 lime
gurkmeja, curry och garam masala
4 portioner fullkornsnudlar

Så gör du
Koka vatten. Hacka grönsakerna. Skär vitlöken fint. Stek i olja i en wokpanna. Tillsätt böngroddarna mot slutet av stekningen. Pressa i limesaft. Lägg i nudlarna i vattnet, ungefär två minuter. Häll i kokosmjölk i pannan, krydda efter smak. Låt puttra. Tillsätt en skvätt grädde om det behövs. Häll av nudlarna och låt dem svalna något. Rör ner i pannan. Woka några minuter. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar