måndag 22 november 2010

DINNEROFSUNDAY

IMG_1377
Okej, jag kan inte hålla mig. Jag blev så pepp på idéen att börja publicera recept i bloggen igen att jag slänger upp söndagens middag trots att jag egentligen skulle börja i morgon. På helgerna gör jag gärna en god pasta, det känns lite lyxigt och syndigt, dessutom är det enkelt och går fort. Just denna variant är vegetarisk men det går att slänga i lite bacon eller chorizo om man är sugen - jag slår mer än gärna ett slag för vegetarisk mat så prova gärna som den är! För fyra, tar 20 minuter.

Ingredienser
4 portioner fullkornsspaghetti
1 gul lök
2 klyftor vitlök
1 zucchini
4 stjälkar selleri
10 körsbärstomater
3 msk paprikapesto (gör själv eller köp på burk)
1/2 dl riven parmesan
olivolja
en skvätt grädde

Så gör du
Koka fyra portioner fullkornsspaghetti enligt anvisningarna. Hacka gul lök och vitlök. Skär zucchini och selleri i små kuber. Stek lök, selleri och zucchini i en panna med lite olivolja tills de får färg. Dela tomaterna i halvor och lägg i pannan när grönsakerna börjat få färg, stek ytterligare någon minut. Sänk värmen och lägg i pesto och parmesan. Rör ihop. Salta och peppra. Häll i en skvätt (en matsked max!) grädde om du vill. Koka i någon minut. Häll av pastan och lägg tillbaka den i kastrullen, häll över grönsakssåsen i kastrullen och blanda. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar