fredag 31 december 2010

TURKEYDINNER

På annandagen lagade jag min allra första kalkonmiddag. Jag och min man belägrade ett kök och lagade festmåltid i sex timmar. Det var så kul (jag älskar att laga stora middagar!) och resultatet blev perfekt...
IMG_1905
De ugnsrostade potatisarna kryddades på tre olika sätt...
IMG_1901
... Till kalkonen gjorde vi ett fantastiskt kryddsmör med rosmarin, tranbär och salt.
IMG_1902
Kalkon redo för ugn. Inuti kalkonen ligger citron, clementin och lök i halvor som ångar under tillagningen, det gör köttet mört och gott. Kalkonen är skånsk, vi beställde den från Matvarufabriken i Jönköping, färsk och fin...
IMG_1924
Kalkon, ugnsrostade potatisar och rotfrukter (morot, palsternacka, fänkål och rödbeta), brysselkål och pancetta, tranbärsgelé och en valnötsgravy. Allt gjort från grunden.
IMG_1949
Avslutade med en clementine jelly som toppades med riven choklad och vaniljgrädde...

On Boxing Day me and my boyfriend cooked our first turkey dinner, it took six hours but it was well worth it. Yum!

1 kommentar:

  1. Ser helt fantastiskt ut! Det måste blivit stående ovationer från de som fick smaka?! Puss

    SvaraRadera