måndag 18 februari 2013

FAQ: Proteinpulver

Elisabeth skriver: Hej! Jag tänkte lite på det här med proteinpulver. Slutade du med det när du började äta Paleo? Kram

Svar: Bra fråga! Jag har läst rätt mycket om proteinpulver vid Paleo och inte riktigt fått något tillfredsställande svar. Vissa kör på risprotein vilket jag också har gjort i perioder medan många paleofans förkastar det totalt. Däremot är ju proteinpulver som är baserat på vassle eller kasein verkligen inte paleo då de består av mjölkprotein. Jag ska erkänna att jag har varit väldigt på och av med proteintillskott under de senaste två åren och det har aldrig riktigt varit en stapelvara i min kost. Nu sedan jag började äta Paleo på riktigt skippar jag det helt. Jag har inte riktigt märkt någon skillnad på styrkeutveckling eller återhämtning de perioder jag har ätit proteintillskott dagligen så jag fokuserar mer på att öka intaget med mat.

Jag fick även en annan fråga om proteinpulver från Anna som undrade vilket proteinpulver som var bäst när man äter LCHF. Det proteinpulvret jag har varit mest nöjd med tidigare har varit Holistic Protein (HÄR). Det är ett vassleprotein (alltså ej paleo) och en portion innehåller 3,4 gram kolhydrater och 122 kalorier. Plus för att det är gott (det godaste jag har provat) och dessutom inte innehåller några konstiga ämnen, sötningsmedel eller socker!

3 kommentarer:

  1. Tack för svaret! Då har jag paleo-fuskat, eftersom jag har druckit lite proteinpulver förra veckan. Jag använder också Holistic protein. Använder upp burken, och sen ska jag sluta och se om jag märker någon skillnad.. :=)

    SvaraRadera
  2. Tack för svar! Ska nog prova detta!

    SvaraRadera