måndag 4 februari 2013

LCHF vs Paleo

För ett tag sedan fick jag den här kommentaren: Hej Danielle! Superfin blogg jag gillar den skarpt! Jag undrar varför Paleo är bättre än LCHF? Skulle du kunna förklara för oss som inte är så insatta?

Och visst kan jag det! Jag kan framförallt skriva om varför jag tycker att Paleo är bättre än LCHF för mig. Jag tror verkligen aldrig man kommer trivas med en kost om man följer den för att man ska, däremot kan man läsa på och fundera. Hittar man något som man tror på är chanserna större att man kommer må bra och trivas med det sättet man äter. Svårt blir lätt och välmående sitter verkligen i huvudet. Jag är övertygad att många som säger low carb var inget för mig framförallt inte trivdes med det psykiskt. Det finns egentligen ingenting med lågkolhydratskost som skulle få någon (detta är jag helt övertygad om) att må fysiskt dåligt men vill man inte, ja då blir det ju svårt.

Så vad skiljer LCHF och Paleo åt? Kortfattat kan man säga såhär. Båda är lågkolhydratskoster. Båda metoderna utesluter spannmål, gluten, raffinerat socker och halvfabrikat. Både metoderna är gynnsamma för metabolismen och är antiinflammatoriska. I Paleo ingår däremot fler kolhydrater från naturliga källor, så som rotfrukter och frukt. Däremot utesluts mejeriprodukter, bland annat. Anledningen till detta är att det anses onaturligt att äta mejerier (framförallt mejerier från ko) och det finns mycket forskning som visar samband mellan mejerier och sjukdom. Vid viktnedgång rekommenderas man fortfarande hålla nere på kolhydraterna och alltså äta mycket begränsat av frukt och rotfrukter.

Den allra viktigaste skillnaden är däremot kvaliteten på maten vi äter. I Paleo handlar det inte om att räkna varken kolhydrater eller kalorier, däremot är matens ursprung av stor vikt. Strikt Paleo innefattar att man enbart äter ekologisk mat, köttet ska komma från naturbetande djur och självklart är allt artificiellt ett stort no-no.

Inom LCHF finns det såklart de som har detta tänk också. Däremot ser jag väldigt många LCHF-anhängare baka med sukrin, stevia, dricka lightläsk och äta produkter som inte är rena med förklaringen att de har ett lågt kolhydratsinnehåll. Jag lägger ingen värdering i detta, man får självklart göra som man vill. MEN man kan inte kalla sin kost naturlig och clean när man regelbundet äter saker som är framställda av män i vita rockar. Även om sukrin och stevia kan anses vara naturliga då de inte är kemiskt framställda är de fortfarande skapade av en människa, i en fabrik. Om man nu vill äta något sött känns det för mig mycket mer naturligt att äta ett päron (som du faktiskt skulle kunna plocka själv från ett träd) än att äta en bulle med sötningsmedel, även om sötningen stavas stevia. Som sagt, jag skriver inte detta för att provocera er som äter dessa livsmedel. Det jag inte köper är uttrycket clean eating i samband med denna typ av LCHF-kost. OBS! Jag vet att det finns LCHF:are som inte rör dessa produkter och lever mer clean, även om man kan diskutera om mejerier ingår i konceptet clean eating.

Det är framförallt fokusen på kvaliteten som fick mig att falla för Paleo. För mig är det nästa steg mot det ultimata sättet att äta. Ren, naturlig mat med hög näringsdensitet som ger oss allt det våra kroppar behöver. En kost som dessutom är snäll mot miljön (nej, man behöver inte äta sju kilo kött i veckan och dessutom är ostindustrin lika illa för miljön som köttindustrin). Utan att behöva räkna varken kolhydrater eller kalorier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar