onsdag 20 februari 2013

Recept: Kokosyoghurt med mandel

Förutom min tidigare kärlek till ost är det yoghurt som jag saknar mest i en mejerifri-kost. Kanske är det inte just smaken av yoghurt utan hela den smidiga grejen med att bara ta frukosten direkt ur kylen. Jag har klurat en del på detta och nu tror jag att jag har hittat en vinnare! Under den korta period som jag åt gryn var overnight oats (kolla in det HÄR!) en favoritfrukost. Så med det i åtanke skapade jag det här receptet med kokosmjölk, krossade nötter, bär och linfrön som får stå och svälla under natten för att sedan vara färdig att äta när du vaknar! Smidigt, gott och näringsmaxat! Något jag saknar när jag inte äter mejerier är en snabb, kall, yoghurtfrukost. Men! Jag fick en snilleblixt i går och löste det hela. Håll utkik i bloggen...
Kokosyoghurt med mandel
2 portioner

2 dl kokosmjölk
1 dl vatten
1 dl riven kokos
1 dl mandel
1/2 dl blåbär
1 msk linfrön
äkta vaniljpulver

Gör så här: Krossa nötterna i en mixer. Ta fram en burk med lock. Häll kokosmjölk och vatten i en skål och rör om. Rör ner riven kokos, linfrön och de krossade nötterna. Smaksätt med lite äkta vaniljpulver. Häll blandningen i burken och strö över blåbären. Sätt på locket och låt svälla i kyl över natten. Frukosten är klar när du vaknar!

5 kommentarer:

  1. Det lät ju riktigt gott. Jag ska börja plocka bort mejerierna ur min kost, känns som om det bara gör mig hungrig och leder till småätande och överätande. Jag börjar nosa på Paleo, men har inte riktigt kommit dit ännu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan ju börja lugnt och försiktigt! Ens kost utvecklas verkligen hela tiden och jag tror man måste få låta den göra det också, i rätt takt! Keep me updated!

      Radera
  2. ska definitivt testa detta! saknar att ha något "rinnigt" i min frukt/bär/mandelsmörskompott med tanke på att jag inte är så keen on mandelmjölk (vet, jättekonstig tjej som inte gillar mandelmjölk).

    SvaraRadera
  3. Oooo spännande! Måste provas ;) kram Emelie

    SvaraRadera
  4. näringsvärde på detta? låter riktigt gott :)

    SvaraRadera