torsdag 7 februari 2013

Utvärdering av strikt Paleo

Ni som har läst min blogg ett tag vet att jag har flörtat med Paleo väldigt länge. Det började förra året då jag lade till mer kolhydrater i min kost, inspirerades av Paleo-bloggar och drog ner rejält på mejerierna. Jag har i mer än ett år frossat i all information kring den här kosten, läst böcker och föll ganska snabbt för hela konceptet. Samtidigt hade jag svårt att släppa mina kära mejeriprodukter. Ost, yoghurt, mjölk - hur gott är det inte? Dessutom är jag varken känslig för laktos eller har magproblem så det var inte heller en motivationsfaktor, som det är för många andra. Men det låg och gnagde där hela tiden, att jag kanske borde ta steget. Släppa taget. Delvis för att mejerier, för mig, är extremt lätta att överkonsumera. Och för att jag egentligen inte köper att mejerier ingår i filosofin clean eating, som jag håller kärt. Sagt och gjort, till slut tog jag steget och bestämde mig för att prova en 100 procent strikt Paleo-månad.

Jag ska inte påstå att jag kände någon enorm hälsomässig skillnad. Men det tror jag beror på att jag redan har ätit lågkolhydrat och hyfsat clean i flera år nu. Det där ruset när man känner att sömnen blir bättre, energinivåerna blir högre och precis allt bara fungerar tror jag nämligen bara man upplever en gång (tyvärr) och det är när man första gången utesluter raffinerat socker, halvfabrikat och gluten under en längre tid.

Däremot mår jag extremt bra av att äta så här. Bättre än när jag äter mejerier i en övrigt clean kost? Kanske bara lite (magen blev visserligen plattare) men min måltidsplanering är extremt mycket bättre (jag kan inte förlita mig på mozzarella eller turkisk yoghurt som enda energikälla) och jag äter betydligt fler näringsmaxade grönsaker. Jag känner mig stark, lätt och pigg. Och maten jag äter är fantastiskt god. Jag behöver inte tänka på hur många gram kolhydrater något innehåller eller hur mycket energi jag får i mig. Paleo hit home för att det känns så naturligt och rätt. Det liksom bara flyter på, inget krångel.

Under januari gick jag ner två kilo genom att äta strikt Paleo. Ingen enorm viktnedgång. Eftersom jag ändå var nyfiken på vad mitt energiintag var under denna månad räknade jag mina kalorier under ett par dagar. Jag låg på mellan 2300 och 2600 kalorier om dagen. Detta säger mig två saker: Denna kost är definitivt gynnsam för fettförbränning och jag har uppenbarligen betydligt bättre förbränning (jippi!) än vad jag någonsin hade vågat gissa. Tung styrketräning är givetvis anledningen till detta, man får en kropp som är en fat burning machine på köpet när man bygger upp sin kropp.

För er som är sugna på att prova strikt Paleo kommer här mina fyra bästa tips...

1. Näringsmaxa! Paleo bygger på att äta mycket protein och mycket grönt. Gör dig själv en tjänst och håll dig borta från vattengrönsaker (isbergssallad, gurka, tomat) då de varken kommer mätta eller tillgodose ditt näringsbehov. Resultatet blir att du känner dig trött och glåmig, du kan ju själv gissa hur bra kroppen mår av att äta en bit kyckling med gurka och isbergssallad - not so good. Satsa på att fylla tallriken med alla sorters kål, morötter, sötpotatis, broccoli, spenat, paprika - bra grönsaker med bra näringsvärden helt enkelt!

2. Begränsa frukt och rotsaker om du vill minska i vikt. Om syftet med Paleo är att du vill boosta din viktnedgång verkar alla experter vara överens om en sak. Håll konsumtionen av frukt och rotfrukter nere! Fruktos kommer din trigga din hunger och göra att du äter mer i övrigt förutom det faktum att det är fettinlagrande. Jag är helt övertygad om att det är extremt viktigt att må bra under en viktnedgång. Känner man sig konstant hungrig eller sötsugen blir allt så mycket jobbigare! Bäst framgång verkar de som håller sig lågt på dessa råvaror ha. Ska du äta frukt eller mer kolhydratsrika rotfrukter (som sötpotatis) försök äta dem på morgonen och dagen.

3. Probiotika. Goda magbakterier som vi traditionellt får i oss genom vissa ostar, yoghurt eller fil. Så hur funkar detta när man utesluter alla mejerier? Det finns andra källor till probiotika såsom surkål eller kombucha. Det kan också vara en idé att använda ett tillskott. Jag, som aldrig någonsin har haft problem med magen, blev skitsur när jag vecka två började få magknip och allmänt magont. Det tog några dagar innan jag kopplade men jag började äta ett probiotikatillskott och symptomen gick över på två dagar. Vänta dock och se om du får några symptom, det kan hända att just du inte behöver tillskott. Som alltid rekommenderar jag att köpa tillskott av hög kvalitet med bra upptag, Helhetshälsa och Holistics brukar generellt vara bra. Har du ätit antibiotika de senaste åren ligger du antagligen i gruppen som är i större behov av probiotika.

4. Läs på! För att göra rätt är det viktigt att du läser på. Paleo är inte så enkelt som LCHF utan mejerier. Det finns ett kvalitetstänk inom Paleo som är viktigt, dessutom finns det flera råvaror som inte ingår i en Paleo-kost som man kanske inte förstår om man inte har pluggat på kosten. Jordnötter, majs och sojaprodukter är några av de saker som inte är Paleo-godkända.

Så, hur slutar det här projektet i mitt fall? Jag äter fortfarande enligt Paleo och trivs fantastiskt med det. Jag funderade inte ens på om jag skulle fortsätta med kosten utan det råkade bara bli februari helt plötsligt och ja, här är vi nu. Jag är övertygad om att det här sättet att äta är det optimala för mig. För min hälsa, min träning och mitt välmående. Det känns rätt i magen!

2 kommentarer:

  1. Gud så glad jag blev nu när jag kikade in och fick läsa din utvärdering:) Nu blir jag verkligen ännu mer pepp inför när jag ska börja köra paleo till hundra procent. Tack som vanligt för all nyttig information och inte minst inspiration! Kram E

    SvaraRadera