tisdag 26 februari 2013

Inne på vecka 7...

... Av Projekt Ellen! Vi börjar båda bli lite pirriga inför den slutliga Bod Pod-mätning om tre veckor på dagen! Nu när Ellen har byggt upp lite styrka har vi börjat lägga på mer vikt och har sänkt antalet repetitioner. Allt för att det ska bli en mer metabolt stimulerande träning som får upp pulsen rejält. Ellen är inne på vecka 7 av projektet. Vi är nu överens - styrka är bäst!
Vi var såklart tvungna att avsluta passet med en spännisbild...

Det kan ju verka som att jag är på gymmet varje dag nu för tiden! Vilket i för sig stämmer men jag vill förtydliga att jag inte tränar de dagar jag är på gymmet med Ellen. Jag brukar hänga på uppvärmningen och de bålövningar hon gör, ibland är jag även med när hon kör sina intervaller på slutet. Jag tror starkt på kvalitet före kvantitet när det gäller träning! När jag kör mina pass är det 100 procent fokus som gäller, att öka i vikter i princip varje vecka och ta ut mig själv till max. Jag ställer höga krav på mig själv, dåliga dagar ska INTE existera. Detta sätt att träna är ingenting som funkar för mig sex dagar i veckan. Därför tränar jag mina så kallade riktiga pass tre gånger i veckan och övriga dagar någon form av bålträning, rehab (stretch/foam roller), yoga eller intervallträning. Dessa extrapass är som ni förstår antingen väldigt lugna eller väldigt korta. Detta är ett upplägg som gör att jag inte kör slut på mig själv och fortfarande gör att jag har en bra utveckling.

Dagens korta extrapass för mig såg ut så här:

Rörlighetsövningar
Sidoplanka med rotation (HÄR) 10 x 3 (per sida)
Höftstretch (hittar ingen bild på exakt hur jag gör, men något typ så HÄR)

Intervaller på löpband, 20 sekunder på - 10 sekunder av. 8 intervaller totalt 4 minuter.
Hastighet per intervall:
1. 18 km/h
2. 19 km/h
3. 19 km/h
4. 20 km/h
5. 20 km/h
6. 21 km/h
7. 21 km/h
8. 21 km/h

Och det var det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar