tisdag 5 februari 2013

Recept: Panerad kyckling med blomkålsris

Jag vet att jag skriver att varenda recept är sinnesjukt gott (kanske för att jag inte delar med mig av misslyckade rätter?) och detta är inget undantag. En rätt som har lite hetta och som är så där göttig att man kan äta nästan hur mycket som helst... DONE! Pan-fried chicken with cashew and coconut flour, spicy cauliflower and green beans on the side #paleo #eatclean #foodie #delish Panerad kyckling med blomkålsris
2 portioner

2 kycklingfilé, skiva i två eller tre skivor per filé
färsk citron
panering
2 nävar cashewnötter
1/2 dl kokosmjöl
salt
1 ägg
tillbehör
1 större blomkålshuvud
300 g gröna bönor
kokosolja
krydda i valfri mängd (jag använde en glutamat- och tillsatsfri currykrydda)
1 dl vatten

Gör så här: Skiva kycklingen och finkrossa cashewnötterna. Blanda nötter och kokosmjöl på en tallrik. Vispa ägget och pensla kycklingskivorna innan du vänder dem i mjölblandningen. Lägg kycklingen på en tallrik och ha i kyl ett par timmar före matlagning. Stek sedan kycklingen i en pannan med kokosolja. Riv blomkål och dela på de gröna bönorna. Fräs blomkål och gröna bönor i en panna med kokosolja, krydda efter smak och häll på vatten. Rör om medan vattnet kokar bort. Smaksätt kycklingen med några droppar färsk citronjuice.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar