måndag 24 september 2012

Kokosbröd - receptet

Okej, till det där kokosbrödet. När jag åt strikt LCHF för att gå ner i vikt experimenterade i princip ingenting med kolhydratsalternativ som LCHF-bröd eller desserter utan socker. Anledningen till detta var att jag vill bryta mitt ätbeetende. Eftersom jag var övertygad om att jag skulle börja äta större mängder kolhydrater igen efter jag hade nått min målvikt ville jag liksom inte matmässigt fortfarande vara van vid att äta bröd och godis.

I dag finns det bara en situation där jag känner att bröd saknas i min kost och det är när jag äter soppa till middag. Jag älskar soppa nu när det är kallare men utan ett tillbehör blir det alldeles för lite energi och ganska trist att bara äta vätska. Så - jag bakade ett sådant där kokosbröd. Receptet hittade jag HÄR hos Cecilia Folkesson.
Kokosbröd! Untitled
Nu ligger limpan skivad i frysen redo för soppmiddag!

1 limpa

50 gram smält smör
5 ägg
1 dl kokosmjöl
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
Pumpafrön och linfrön

Gör så här: Ställ in ugnen på 175 grader. Klä en brödform med bakplåtspapper. Smält smöret och låt svalna. Vispa äggen fluffigt och blanda ihop de torra ingredienserna. Blanda sedan ihop allt utom frön. Bred ut i formen och strö över pumpafrön och linfrön. Grädda i 25 minuter.

1 kommentar:

  1. Hey! Du har en gubbe med skägg där på den andra bilden! Jättecoolt ju! Liksom i mitten ganska långt upp. Kolla!

    SvaraRadera