söndag 20 maj 2012

Matnyheter!

Många nyheter i mataffären blir det... Och detta år särskilt intressanta för oss hälsojunkies tycker jag? De här grejerna har hamnat i min korg den senaste veckan...
Untitled Untitled Untitled Untitled
1. Att Fredrik Paulún är en flitig entreprenör vet vi ju alla redan, så det var föga förvånande att just han lanserade ett kokosvatten tycker jag - nu när det har varit så trendigt ett tag. Något besviken är jag på innehållet, halva flaskan innehåller faktiskt fruktjuice. Det ska tydligen finnas en naturlig variant, men den hittade jag inte på min 7-Eleven. Drycken är god (det smakar fortfarande kokosvatten så ni som inte gillar det kan skippa denna också) och helt klart ett bättre alternativ än läsk, ren juice eller energidrycker i sommar.

2. Carobpulver kommer från frökapslar som torkas och mals till ett fint pulver som påminner om kakao. Smaken är även det lik kakaopulver men innehåller mindre fett och kalorier och är rik på vitaminer. Man kan använda carobpulver som smaksättning i bakning och smoothies, vi får se om det blir ett måste i köksskåpet eller inte.

3. Arlas nya proteinberikade mjölkdryck är innehållsmässigt inte så imponerande som den låter. 30 procent mer protein blir cirka 1 gram mer protein per deciliter. Jubel? Kanske inte. Men jag gillar att det finns en smaksatt med blåbär och utan tillsatt socker. 5 deciliter blåbärsmjölk med en portion proteinpulver skulle förse mig med 300 kalorier och 37,5 gram (!!) protein som smakar vanilj och blåbär. Eller halva portionen mjölk med proteinpulver för 150 kalorier och 25 gram protein. Det, däremot, är rätt tilltalade!

4. Vet ni hur mycket jag älskar kokos? Vet ni? Ni förstår då att jag i princip skrek rakt ut (jag tjuter och skriker en hel del i mataffärer inser jag...) när jag såg den nya kokoschokladen från Marabou. Jisses. Så god. Jag är helt besatt. Men det finns ett problem - sedan jag kom hem till Stockholm har jag inte hittat den någonstans? Va? Var finns den?

Har ni provat några av dessa nyheter? Vad tyckte ni?

2 kommentarer: