måndag 29 oktober 2012

Måndag i boxen

På måndagar och onsdagar hittar ni mig i boxen. Faktum är att jag tränar mycket färre pass nu för tiden, sedan jag började coachas av PT-Nils, men kvaliteten är mycket högre och resultaten bättre. Ibland när jag spanar runt på träningsbloggar känner jag att det ligger så mycket prestige i att träna LÄNGE och OFTA. Hur du gör är så mycket viktigare än hur ofta du gör det, visst finns det extremt målmedvetna och kunniga människor som lyckas träna 10 timmar i veckan och hålla hög kvalitet på varenda pass... Detta gäller dock inte de flesta av oss. Risken är stor att du gör mer skada än nytta, resultaten blir inte märkbart bättre men din kropp och ditt psyke tar stryk. Träna smart och lägg av med mellanmjölkspassen! Mer om det en annan gång...

Jag har tidigare berättat hur höstens träning har lagts upp, nu är vi inne på sista veckan av första fasen. Första fasen har allt fokus varit på teknik och på att öka rörligheten i min kropp. Jag har alltså inte kört med svintunga vikter då det har varit viktigare att jag lär mig att utföra basövningarna perfekt. Detta kommer i det långa loppet göra mig starkare och det minskar dessutom skaderisken markant. Jag har ändå lyckats bli starkare under den här månaden men framförallt är jag glad över att tekniken verkligen sitter på övningar jag tidigare har haft väldigt stora problem med. Marklyft är en sådan övning som nu verkligen har klickat, i dag körde jag med 55 kilo och jag hade minst ett par set kvar i kroppen. Aldrig har det känts så lätt! Superwoman någon?

Nästa vecka börjar fas två och då är det få reps och tungt som gäller. Nervös!
Hello boxen!
Så här ser min box ut - inte en maskin i sikte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar