måndag 29 oktober 2012

Min nötmüsli...

... Som jag gjorde i helgen blev så jäkla god! Ni måste prova! Jag gjorde den i panna eftersom jag dras med en gasugn som jag inte alls kommer överens med. Men det funkade fint och gick snabbt! Detta är trevligt att ge bort i julklapp också... Jag vet redan en som ska få en burk...

Detta recept gav mig 8 deciliter müsli och då räknar jag en portion som en deciliter. Då blir näringsinnehållet såhär: 254 kalorier och 6 gram kolhydrater per portion.

Om du vill minska kolhydratsinnehållet ytterligare kan du ta bort torkade äppelbitar, då får du ner det till 4 gram kolisar per portion. Eat clean, stay lean!
Hemmagjord, nyttig müsli. Yay! upload
Receptet gäller för 8 dl müsli.

100 g pecannötter
50 g valnötter
50 g hasselnötter
25 g torkade äppelbitar
60 g pumpafrön
35 g rostade kokosskivor
15 g kokosolja, ungefär en matsked
krydda
1 msk kanel
1 msk kardemumma
1 nypa äkta vaniljpulver

Gör så här: Hacka valnötter och pecannötter i bitar till önskad storlek. Blanda nötterna, äppelbitar och pumpakärnor i en skål. Blanda kryddorna i en skål. Lägg kokosfettet i en panna på medelhög värme. När fettet har smält häll på nötblandningen och rör om så att oljan sprider sig till alla nötter och frön. Låt rosta några minuter medan då rör om, sänk värmen något så det inte bränns. Häll på kryddblandningen och rör om. Sprid ut müslin på ett bakplåtspapper och låt svalna. Häll på kokosflingorna och förvara i en burk med lock.

2 kommentarer:

  1. Hej! Tack för recept- låter jättegott. Det ska jag definitivt prova:)

    SvaraRadera
  2. Hej Danielle! Vad är det du har till din nötmusli? :)

    SvaraRadera