onsdag 17 augusti 2011

Recension: bareMinerals Matte Foundation

Jag skrev för ett par månader sedan att jag var nyfiken på Bare Escentuals matta mineralfoundation. Ett helt år använde jag deras vanliga variant men jag var aldrig riktigt nöjd. Däremot älskar jag puderfoundation för en naturlig men täckande look, mitt största problem med mineralfoundation var att den gjorde mig glansig - så jag trodde att den matta kanske skulle lösa problemet.
IMG_3094
Nja. Efter att ha använt denna produkt i en hel vecka (för att verkligen vara rättvis) åker den nu ut. Jag ska se om någon av mina systrar, som har samma hudton som mig, vill ha den. Här är varför den får bottenbetyg från mig…

- Mineralfoundation från detta märke får min hud att kännas smutsig. Jag kan inte riktigt förklara det bättre än att huden liksom känns lite oljig och äcklig när jag rör vid mitt ansikte.

- På några ställen i ansiktet har jag förstorade porer som jag tycker ser ännu större ut när jag använder denna produkt. Inte okej.

- Jag som har en rosa underton kan inte ha en gnutta gult i min bas. Jag tycker att ID är svåra att färgmatcha så att man verkligen hittar sin rätta nyans. Jag köpte färgen Fair som var den närmast min hudton.

- Oljig hy är inget jag är drabbad av därför är det verkligen inte kul att jag känner mig blank av denna produkt. Och inte blank som i lyster (det är okej) utan blank som i fett.

- Förpackningen. Herregud vad den är idiotiskt osmidig. Dammar, spiller, svår att öppna, svår att stänga.

Jag har flera kompisar och bekanta som älskar sminket från Bare Escentuals så det kan vara så att det bara inte funkar för mig. Jag vet också att deras matta mineralfoundation får toppbetyg av många andra på nätet. Om ni vill testa den rekommenderar jag att ni provar ut er färg i en butik och sedan beställer hem från denna sajt. 200 kronor kontra 500 kronor är en rätt bra deal eller hur?

1 kommentar:

  1. Åh, jag körde med bM i typ ett år men kände mig precis som du smutsig/oljig. Plus att det kliade. Nu är jag istället helt frälst i LilyLolo -ett brittiskt märke som är heeeelt underbart! Billigt, fin medeltäckning, huden håller sig fräsch och matt hela dagen. Smidiga beställningar på lilylolo.co.uk! Finns också på eleven.se men då lite dyrare. Kram!

    SvaraRadera