tisdag 23 augusti 2011

Recept: Räkröra med dijon

Linn, här kommer receptet på räkröran för dig (och alla andra som blir sugna). Receptet räcker för en person om det är en huvudmåltid eller förrätt om man är extra hungrig.

300 g oskalade räkor
1 tsk majonnäs
1 tsk creme fraiche
lite senap om man vill (dijon!)
en skvätt citronjuice (från en riktig citron!)
lite rivet citronskal om man vill
lite chili om man vill
salt
peppar

Gör så här: Skala räkorna för hand, gör det mycket noggrant. Personligen låter jag ingen annan än mig själv skala räkor (om jag ska äta dem) eftersom ingen annan kan skala räkor ordentligt. Undantaget min mamma, som har lärt upp mig. Skölj räkorna i iskallt vatten. Låt dem rinna av ordentligt. Lägg räkorna i en skål och lägg i resterande ingredienser. Rör runt hyfsat försiktigt. Krydda med salt och peppar. Servera med avokado eller bröd om man är lagd åt det hållet!

2 kommentarer:

  1. Tack, ska prova snarast! :)

    SvaraRadera
  2. Tack gumman <3 vad festligt-det är precis samma här;) äter bara de räkor jag själv skalat och nu vet jag ju att jag även kan äta de du skalat:D <3Kram<3

    SvaraRadera