torsdag 15 mars 2012

Den eviga proteinfrågan...

Pust. Ibland blir man ju alldeles matt av all matfakta. Vad man inte ska äta, vad man ska äta. Håller ni med? Ibland när jag berättar för A om olika forskningar jag har läst säger han till slut "jaha, då har du vatten kvar". Och han har ju rätt. Ska man hålla sig borta från kolhydrater, mejerier, kött, soja, frukt... Då finns det inte mycket kvar att fylla tallriken med. Samtidigt är jag övertygad om att framförallt mjölkprotein och gluten i överdrivna mängder (som vi ändå äter i västvärlden) är dåliga för vår hälsa på sikt. Och den direkta anledningen till många av våra allergier och sjukdomar. Därför försöker jag få i mig kolhydrater från glutenfria källor och hålla nere på mejerierna. Trots att jag aldrig haft magproblem. Har man IBS, som så många unga kvinnor blir diagnostiserade med i dag, bör man definitivt ge det en chans!

Men så kommer vi till proteinfrågan. Jag märker stora fördelar av att använda ett proteintillskott efter träning. När jag gjorde det under ett par månader tycker jag att det gav effekt på vikten, återhämtningen och min styrkeutveckling. Men jag slutade med proteintillskott för att jag inte ville få i mig sötningsmedel, vassle eller kasein. Hampa går bort, det smakar äckligt och har dåligt proteininnehåll tycker jag. Sojaprotein är omdiskuterat och det finns väldigt mycket kritik mot det.

Nu har jag hittat risprotein och det verkar, vid en första anblick, toppen. Jag har bara snabbgooglat men hittills inte stött på några dåligt nyheter. Kanske kan detta vara proteinet jag alltid har letat efter?

Använder ni proteintillskott? Hur tänker ni kring det? Har någon av er provat risprotein?

4 kommentarer:

  1. Varför testar du inte hollistics protein pulver, utan socker och sötningmedel, 22g protein/30 gram pulver (1 portion). Vaniljen är dessutom jätte god:)!!

    SvaraRadera
  2. Jag är rätt dålig på det där med protein.
    Är även dålig på att göra ordentlig forskning kring saker och ting ;)

    Jag dricker en proteinshake lite då och då, typ om jag har kört så hårt på gymmet att jag liksom skakar i hela kroppen och knappt kommer ut genom gym-dörren (vilket är förvånansvärt ofta). Då slänger jag i mig en proteinshake eller nån hemmagjord bar så jag står mig tills jag kommer hem och kan äta.

    men också för att få snabb återhämtning utan att kasta i mig snabba kolhydrater.

    men risprotein har jag aldrig provat. :)

    SvaraRadera
  3. Jag har börjat köra med Self whey 100% som är sötat med stevia, chokladsmak. Tycker det smakar helt okej och känns bra att det inte är nåt konstgjort aspartam eller liknande i. Tacksamt och lätt att ta en portion pulver efter gymmet eftersom jag brukar gå direkt till skolan efter.

    Risprotein har jag inte ens hört talas om i det sammanhanget men ska bli intressant att läsa om du provar :)

    SvaraRadera
  4. Anonym: Den där är ju vassle! Men annars toppen att det kommer allt fler pulver utan sötningsmedel tycker jag!

    Sabina: Att forska på saker gör det mesta bara krångligt, finns så mycket teorier och åsikter om precis ALLT! Ibland bli man lite trött...

    Ellen: Skönt att slippa aspartam, håller jag med om! Nu har jag beställt hem risprotein så recension kommer!

    SvaraRadera