onsdag 28 mars 2012

På tal om uteträning...

... Så sitter jag nu och skissar på årets första utepass som ska ske med kompissällskap på fredag! Yes! Taggad! Utepass som i inte ett löppass alltså. Gummibandet får hänga med men annars tänker jag nog att vi mest ska ägna oss åt skitjobbiga intervaller och övningar med egen kroppsvikt. Dips på parkbänk någon?

Nu ska jag berätta en liten hemlighet för er... Man behöver inte hänga i timmar på ett gym för att få resultat. Så länge man håller tempot uppe är det faktiskt mycket mer effektivt (nerlagd tid blir mindre + resultaten kommer snabbare) när man kör korta och intensiva pass. Ledordet är just att det måste vara intensivt. Vi vill få upp pulsen så vi tränar hjärtat (kondition) och musklerna (styrka) samtidigt. Mindre vila och mer go helt enkelt. Självklart är variation fantastiskt och jag älskar att köra en hel timme tungt på gymmet men i vår och sommar ska jag se till att blanda in fler korta (20 minuter) pass med maximal intensitet. Korta och intensiva pass betyder också att det inte finns några ursäkter - alla hinner med det oavsett livssituation! Vad väntar DU på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar