onsdag 14 mars 2012

Viktiga vilodagar

Onsdag i dag och vilodag för mig. En bra grej med tanke på att mina axlar, bröstmuskler och rygg är ömma, ömma i dag. Efter tre tuffa pass på raken känner jag verkligen hur min kropp vill vila. Tyvärr vill inte min energi det, skulle gärna dra till gymmet en snabb sväng men det får räcka med en promenad.

Det är viktigt att lyssna på sin kropp och veta när den säger "nej tack, inte mer nu". Tyvärr är det, särskilt i början, svårt att veta om det är hjärnan eller kroppen som säger nej. När jag började träna på riktigt kände jag ofta att det var min mentala gräns som var nådd. Kroppen orkade nog egentligen mycket mer men det var väldigt lätt att hitta på ursäkter och anledningar till att kroppen behövde vila. Självklart ska man inte dra till gymmet om man är sjuk, har för ont eller känner sig som en levande död. MEN! Man måste lära sig skilja på ursäkter och riktiga anledningar. Då kunde huvudvärk, träningsvärk eller brist på motivation stoppa mig men jag har med tiden lärt mig att min kropp klarar mycket, mycket mer än vad jag först kanske trodde.

Var snäll mot din kropp men tro aldrig att du inte klarar mer. Din kropp klarar så mycket mer än vad du vet! Ibland måste man bara cut the crap och gå ut genom dörren. Ta det lugnt i början men öka tempot snabbare än vad du kanske vill. Det gör ont, det är jobbigt, det är svårt. Men du kommer alltid klara det! Heja oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar