måndag 19 mars 2012

Hur man gör en sallad

Kaninmat eller näringsfattigt? Själv älskar jag att äta sallader till middag även om jag ofta får höra att en sallad inte är värdig mat. Men det beror ju helt på hur man gör den! Tråksallader är jag gärna utan. Så jag späckar med goda ingredienser och ser till att ha en rik mix av olika konsistenser och smaker. Sälta, syra, sötma, krispigt, krämigt... Ni fattar. Gårdagens baconsallad var en hit med kronärtskocka, oliver, feta, tomat och selleri. Låter rätt okej va? Till min kille lagade jag baconpasta... Det kanske ni också är sugna på?

Till två lite större portioner behövs 1 paket bacon, 1 zucchini, 1 gul lök, 1 vitlök solo, 1 liten burk crème fraîche, 3 msk röd pesto och pasta i valfri mängd, eller sallad. Skär zucchini i kuber, hacka lök och vitlök. Stek bacon och grönsaker. Lägg i crème fraîche och pesto. Salta och peppra, låt puttra i en kvart på låg värme. Klart!

5 kommentarer:

  1. Matig sallad rockar! :) Häromdagen gjorde jag en med halloumi, bacon, vindruvor och massa goa grönsaker, toppade med en honungsvinägrett. Så gott!

    SvaraRadera
  2. Matig sallad rockar! :) Häromdagen gjorde jag en med halloumi, bacon, vindruvor och massa goa grönsaker, toppade med en honungsvinägrett. Så gott!

    SvaraRadera
  3. åhmen du vad god salladen ser ut!
    och pastan.
    haha.

    SvaraRadera
  4. Pethra: Mmm, den kombon låter fantastisk!

    sabina: Haha! Det var den - jag tjuvsmakade!

    SvaraRadera
  5. Jag har ingen tjej men skulle hon laga specialmat som hon visste att jag gillar så skulle jag nog... få tårar i ögonen. Så fint.

    Om dom där två rätterna:

    Pasta med bacon är ju en hit. Svårt att slå det. Men din sallad ser så himla god ut. Tokgott båda två och dräggelfaktor 5. Men kommer jag hem efter jobbet och vill ha mycketmatnu och gott så skulle jag nog välja pastan med bacon. Sorry. Om jag måste välja, liksom.

    SvaraRadera