måndag 9 januari 2012

Sex veckor till toppform - Så äter vi

Äntligen! Här är inlägget om hur och vad jag (och ni som vill) kommer äta under projektet Sex veckor till toppform. Nu har vi en hel vecka (nästan) att handla och planera inför måltiderna som kommer. Nedan ser ni vilka råvaror vi äter, vilka vi låter bli och hur vi planerar vår mat. Om ni redan följer en viss kostplan, som LCHF, tycker jag att ni ska fortsätta med den om det känns bra. Om någon av er dessutom har en större övervikt men tycker att det är svårt att äta rätt rekommenderar jag LCHF även till er för att riktigt sockerdetoxa ordentligt. Okej, here we go!

Den här kosten är lågkolhydrat där fokus ligger på färska råvaror som är fyllda med bra näringsämnen. Vi äter inte onödiga kalorier utan får energi från mat som hjälper oss bygga muskler och bränna fett. För att göra det hela lite lättare att förstå, detta är en mer tillåtande form av LCHF med mer kolhydrater fast med mindre mejerier och mindre fett.

Försök göra frukost och lunch köttfria måltider. De två måltiderna är de absolut enklaste att hålla vegetariska. Försök också att äta vegetariska middagar två till fem gånger i veckan.

Detta äter vi 
- Alla slags grönsaker.
- Rotfrukter.
- Bär.
- Fetter från huvudsakligen vegetabiliska fetter. Olivolja, kokosolja, linfröolja etc. 10-20 procent av fetterna kan komma från animaliska källor.
- Nötter, max en näve om dagen.
- Knäckebröd gjord på råg eller FinnCrisp, max två skivor om dagen.
- Fisk, hela bitar.
- Kyckling, kalkon.
- Nötkött, hela bitar. Gärna inte mer än en gång i veckan.
- Ägg.
- Frukt, en eller två om dagen. Gärna i samband med träning eller som mellanmål.
- Proteintillskott, pulver eller bars om du känner att du behöver. Gärna så naturliga som möjligt och i samband med träning.

Detta äter vi inte 
- Allt med sötningsmedel.
- Sådant som innehåller raffinerat socker.
- Pasta, ris, bulgur och andra kolhydratsrika tillbehör.
- Bröd.
- Halvfabrikat.
- Skräpmat (ni vet vad jag menar. Ingen Donken, inget smågodis, inga chips).

Detta dricker vi 
- Vatten, kolsyrat går bra.
- Kaffe, med lite mjölk om man vill men nej till latten!
- Te, med lite mjölk om man vill.
- Alkohol dricker vi helst inte alls under dessa sex veckor. Men för festisarna därute tycker jag att det är okej med två glas vin i veckan. Inte mer! Det sabbar träning, fettförbränning och innehåller energi som är roligare att äta än dricka upp.

Övriga tips på vägen 
- Drick mycket vatten!
- Planera din mat i förväg, alla måltider ska med!
- Ät tre måltider om dagen och ett mellanmål på eftermiddagen om du behöver.
- Lek runt med kryddor som sätter piff på maten.
- Var beredd på att du kommer vara lite hungrig eller sötsugen de första dagarna. Det tar tid att bryta ett ätarmönster! Håll ut!

Har ni några frågor? Ställ dem i kommentarerna så ser jag till att svara så snart som möjligt!
På onsdag ska ni få läsa om hur vi kommer träna, glöm inte att kika in då!

9 kommentarer:

  1. Hur tänker du med kcal? Om man vill gå ner, ska jag fortsätta ligga på 1300-1500kcal då eller hur gör du? :)

    SvaraRadera
  2. Jag är verkligen med i din utmaning! Vad har du för förslag till frukost? Är tyvärr allergisk mot ägg.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag har följt din blogg ett tag nu och vill först bara säga att jag tycker du är väldigt inspirerande och framför allt grymt duktig som har hållt på så länge som du har! Det är verkligen inte lätt att ändra livstil. Är själv en sockerknarkare av rang och utan direkt matintresse så jag tycker verkligen att det är jättesvårt att bryta sig ur det dåliga matmönstret.

    Därför tycker jag att det är jättebra med ditt initiativ Sex veckor till toppform. Jag behöver verkligen alla tips jag kan få på vägen för jag vill verkligen bli hälsosam. Ett stort tack till dig som engagerar och försöker få med oss andra på vägen.

    Heja dig!

    SvaraRadera
  4. Gud vad spännande detta ska bli! Det är exakt såhär jag vill äta så småningom! Detta ska bli riktigt kul att följa, jag håller tummar och tår för dig och dina mål dessa veckor!

    SvaraRadera
  5. Sabina: Låter bra med 1300-1500 kcal. Själv kommer jag nog ligga på 1500 kcal ungefär!

    Anonym: De två knäckebröden är perfekta att äta till frukost! Annars är mättande smoothies med frukt och yogurt ett bra alternativ. Kesella med bär och nötter är en favorit hos mig!

    Leslie: Vad kul! Sockerberoende är svårt - men det går att ta sig ur det!

    Kajsa: Tack, vad kul! Jag känner peppen!

    SvaraRadera
  6. Jag lurar på att vara med på utmaningen. Slipa till formerna lite, hehe. Hur är det med quinoa?

    SvaraRadera
  7. Charlotte: Göööött! Jag skippar quinoa med tanke på kolhydratsmängderna men det är ju en superkälla när det gäller protein så vill man äta den någon gång i veckan ska vara helt okej. Kanske allra bäst på träningsdagar? Jag skulle i så fall följa GI-mängderna, max 2 dl kokt quinoa för en måltid!

    SvaraRadera
  8. vad skulle du äta för yoghurt till frukost? turkisk eller något smalare?

    SvaraRadera
  9. Räknas potatis som en rotfrukt?

    SvaraRadera