fredag 13 januari 2012

Sex veckor till toppform - Så mäter vi resultat

Okej, sista inlägget som förbereder oss inför nästa vecka - första veckan på projektet Sex veckor till toppform! Ah, jag längtar! Och känner pressen lite grann, om jag ska vara ärlig. Men det är bra! Viktigt är ju att inte bara nöta på med träning och kost utan också att mäta resultaten, särskilt under en mer seriös satsning. Så här kommer vi alltså mäta våra resultat.

- Bilder. Yes, fram med kameran och ställ dig mot en neutral bakrund. Kan verka lite läskigt kanske men helt klart värt det i efterhand. Man kan ta bilder i alla möjliga varianter och vinklar men vissa saker är viktiga att tänka på. Använd samma bakgrund, ha samma kläder och ta dem på samma tid på dygnet med tanke på ljuset. Jag kommer ta bilder rakt framifrån, i profil och med spända armar. Bilderna kommer jag ta på söndag morgon.

- Våg. Visst, vågen berättar inte allt men den är bra att ha med i helhetsbilden. Vi väger oss måndag morgon, utan kläder. Kissa innan om du behöver!

- Mått. Fram med måttband! Eftersom min PT tar mina mått kommer jag utgå från dem - och det är en hel massa mått! Viktigast skulle jag säga är mage (över naveln), buk (längst ner på magen), mitt på låret, mitt på vaden, mitt på överarmen i både avslappnat och spänt läge (för att se skillnaden, mest skillnad i centimeter mellan avslappnad och spänd arm vinner). Man kan ta mått på axlar, rygg och byst också om man orkar och vill.

- Fettprocent. Att mäta fettprocent är egentligen det bästa måttet på hur lyckad ens formtoppning har varit. Men det kan vara lite svårt att få tag på ett bra sätt att mäta. Vissa gym och apotek har fettvågar som man kan använda - det kan vara en bra grej att prova. Eftersom jag kör detta som min sista spurt ska jag unna mig två BodPod-mätningar (som anses vara den mest korrekta mätningsmetoden som finns). En på måndag och en till om sex veckor. Har ni möjlighet tycker jag att ni ska använda någon slags fettmätarmetod men det går såklart hur bra som helst utan.

- Vill ni mäta ren fysisk prestation ska ni hålla koll på vilka vikter ni klarar just nu och hur snabbt ni kan springa en 5 km runda. Kolla sedan av det igen om sex veckor.

Så, så. Något mer ni vill veta innan vi kör i gång? Jag tänkte lägga upp vad jag äter vecka för vecka eftersom jag tidigare fått efterfrågningar på rena matscheman. Eftersom jag ändå ska skriva upp det för egen räkning kan jag lika gärna dela med mig. Vi hörs snart!

Och för er som tvekar - inga ursäkter. Vill ni komma i gång - gör det nu! Det är ändå mörkt och trist, hoppa runt på klubbar och uteserveringar kan vi göra i sommar. Kör!

1 kommentar:

  1. Hej!

    Läste att du kört/kör LCHF. Gör du fortfarande det? Hur får du ork till träning? Märker själv att jag är MYCKET svagare i kroppen. Kan dock vara för jag är i induktionsfasen men ändå. Träningen du talar om nedan är inget jag hade orkat med så som jag känner just nu.

    SvaraRadera