torsdag 5 januari 2012

Svar på fråga: Om min kost

Hej Danielle! Jag klickar in på din blogg dagligen, ja till och med flera gånger, ständigt på jakt efter nya uppdateringar. Jag är jättenyfiken och vill gärna veta hur det har gått med din kostomläggning från lchf. Hur tänker du kring vad du äter, räknar du, eller håller du extra koll på något? Har du satt någon kolhydrat ribba? Jag har själv ätit lchf i ett år, som jag trivs med, men skulle gärna vilja bli mer liberal. Är livrädd för att gå upp i vikt samt samla på mig en massa vatten. Är detta något du har märkt av? Innan min kostomläggning åt jag inte ris, pasta, potatis, bröd, så det är inget jag kan "falla tillbaka" till. Vore glad för svar, Kram! 

Svar: Hej Kajsa! Det där med kostbytet visade sig vara mer besvär än vad jag hade trott! Framförallt var det inte alls lika roligt som jag hade förväntat mig. Efter ett par månader har jag väl nu landat i en slags lågkolhydratskost som är mer liberal än lchf men inte särskilt rik på varken socker eller kolhydrater. Först och främst, för er som ska byta från lchf efter en längre tid - ta det lugnt i övergången. Jag märkte direkt hur min kropp reagerade på kolhydrater (nu snackar vi inte pasta utan typ frukt och gryn) med känslig mage och sämre humör. Dagen efter jag åt pasta för första gången hamnade jag i typ kolhydratskoma (illamående, yrsel, skakningar i hela kroppen) vilket var extremt obehagligt. Men samtidigt blev jag rätt övertygad om att stora mängder kolhydrater inte är bra för oss människor. Och det var skönt.

Nu äter jag kolhydratssnålt men inte kolhydratsstrikt, skulle jag säga. Jag gissar på att jag snittar på kanske 60-100 gram kolhydrater per dag, men jag har inte räknat. Jag äter större mängder av det som är okej i små doser inom lchf (bär, nötter, tomat, finn crisp) och så har jag lagt till frukt och rotfrukter. Eftersom jag inte äter särskilt mycket mejerier (mjölk i kaffet och lite ost ibland ungefär) ligger min kost nog närmre paleo (stenålderskost) än lchf just nu. Jag räknar inte kalorier eftersom jag har rätt bra koll på vad saker innehåller och går inte upp i vikt av det jag äter nu. Så jag ser ingen anledning till att jag ska räkna men skulle jag mot förmodan gå upp i vikt skulle jag såklart se över det genom att räkna på mitt intag. Fördelen för mig att äta som jag gör nu är att jag kan (om jag vill) äta mer kolhydratsrika måltider på middagar och så. Jag behöver inte nödvändigtvis ha någon specialkost när jag är hemma hos folk eller själv bjuder andra på middag, vilket är rätt skönt.

Jag vet inte vad det är du vill lägga till men man måste äta så extremt mycket för att gå upp i vikt av naturlig mat. Du behöver verkligen inte oroa dig för att gå upp i vikt, tror inte jag! Speciellt om du tränar. Jag gick upp 1 kilo i vätska när jag slutade med lchf men gick ner det i fett på en vecka. Morgon- och kvällsvikten diffar mer nu än innan men det är inget som stör mig eftersom jag vet vad det beror på.

Finns det några andra därute som har slutat med lchf? Har ni några tips?

2 kommentarer:

  1. Hej och tack för ditt utförliga svar! Jag skulle gärna vilja lägga till rotfrukter, knäckebröd och frukt i min kost. Jag älskar även nötter och bär, vilket jag gärna skulle vilja äta mer av! För nuvarande ligger mitt fettintag strax över mitt proteinintag. Bör jag, om jag ska bli lite mer liberal, tänka på att minimera fettet för att inte riskera att gå upp i vikt, eller bör jag tänka "kalori-in-kalori-ut"? Jag har för nuvarande uppehåll i min träning, men lever ett väldigt aktivt vardagsliv. Hade tyckt det vore skönt att kunna äta en köttfärssås utan att behöva tänka "Gud, det här kan jag inte äta, på tok för mycket krossade tomater, puré...". Har blivit lite att ett kontrollfreak över vad diverse maträtter och livsmedel innehåller...
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Kajsa: Jag tycker det låter helt rätt! Och jag håller med, man kan bli lite väl kolhydratsrädd efter lchf, 10 gram låter plötsligt som HUR mycket som helst. Eftersom jag inte tror att kolhydrater från färsk mat är dåliga för oss (tror man det så kanske man inte vill börja med frukt tex) känner jag inte att det är jobbigt med det jag har lagt till - ingen rädsla för att gå upp i vikt alltså. Tror du inte heller att naturliga kolhydrater är fel ska du ju inte känna något dåligt kring köttfärssås på grund av tomaterna!

    Jag skulle dra ner på fettet eftersom det innehåller mest kalorier ändå. Då behöver man inte minska lika mycket i matvolym som om man ska skära ner på kalorier genom protein. Ibland kan man ju räkna på en random (men vanlig, matmässigt) dag bara för att se att man inte ligger på ett högre energiintag än vad man tror. Så länge måtten och vikten inte ändras är man ju på det lugna!

    SvaraRadera