onsdag 30 november 2011

Recept: Husets bästa linssoppa

Jag vet inte hur det är med er men jag är väldigt förtjust i soppa. Däremot väldigt mycket mindre förtjust i vattniga diton. Vatten dricker jag helst kallt och utan buljong och att sörpla i mig varmt, kryddat vatten är bara inte... Gott. Med det sagt, är ni av en annan åsikt så kan ni såklart dubbla vattenmängden i detta recept, och då räcker den dessutom till dubbelt så många. Jag har börjat äta raw food-kex till soppa vilket är gött om man inte vill äta bröd. Det är i princip en massa frön som är torkade till plattor. Låter trist men smakar gott!IMG_1610
Receptet gäller för två personer.

1 morot
200 g naturella linser
1 klyfta vitlök
1 schalottenlök
2 msk tomatpuré
1 msk grönsaksbuljong (motsvarade 1 buljongtärning)
1/2 msk (totalt) blandade kryddor, jag använder chili, garam masala och spiskummin
6 dl vatten
persilja

Gör så här: Hacka lök och vitlök fint, riv moroten. Stek lök, vitlök, morot och linser i kastrullen med lite olja. Häll på vatten, lägg i tomatpuré, kryddor och buljong. Låt koka en kvart, tjugo minuter. Servera med klippt persilja och valfritt tillbehör.

2 kommentarer:

  1. var har du hittat dem raw-bröden?

    SvaraRadera
  2. NATALI: De är från Renée Voltaire och säljs på typ en kartong med tre plattor, 170 g per paket!

    SvaraRadera