fredag 4 november 2011

Recept: Taco-omelett med salsa

Postar detta snabbt innan jag hoppar ner under mitt täcke (har ett förmiddagsjobb att befinna mig på i morgon, varför är jag fortfarande vaken?). Jag har inte ätit tacos på år och dagar känns det som och när jag väl har gjort det har det blivit tacosallad. Vilket är rätt trist. Så, här kommer en taco-omelett med hemmagjord salsa. Fetaosten i äggsmeten gör typ allt - skippa inte det steget!
IMG_1255
Receptet gäller för två personer.

4 ägg
25 g fetaost
några droppar olivolja
200 g färs (soja, nötfärs eller quorn)
kryddor (spiskummin, chili, gurkmeja)
1 klyfta vitlök
1/2 dl vatten
salsa 
1 tomat
1 avokado
1/2 röd chili
1 schalottenlök
1 lime

Gör så här: Förbered salsan först genom att skära tomat och avokado i bitar. Hacka chili och lök. Blanda avokado, tomat, chili och lök i en skål. Riv ner lite limeskal och kläm i limesaft efter smak. Ställ i kyl minst en halvtimme. Vispa ägg och några droppar olivolja. Smula ner fetaost och rör om. Stek två omeletter utan extra stekfett. Stek färs med hackad vitlök och kryddor efter smak. Lägg färsen på omeletten. Servera med salsa, strö över lite pinjenötter om du vill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar