lördag 26 november 2011

Varför jag älskar paletter (och en liten MAC-guide)

Jag vet att jag förr har klagat på paletter. Oftast innehåller de minst en eller två (fler) helt värdelösa färger som jag aldrig skulle pynta mina ögon med. Jag är lite besatt av att vilja älska allt jag äger och då är paletter oftast mer störningsmoment än glädje i sminkform. Med det sagt, hittar jag en palett med rätt färger blir den min bästa vän...

MAC är, och det har väl inte undgått någon, ett av mina favoritmärken och mycket tack vare deras ögonskuggor som har närmast perfekt pigment och bra hållbarhet. Jag älskar också det faktum att man kan plocka ihop sin egen palett där man köper själva asken för sig och sedan väljer färger en och en. Skuggorna fastnar sedan i paletten tack vare magneter. Detta är också en bra julklapp eller present då man kan customiza (älska svengengelska va?) den speciellt för personen som ska få den. Jag har faktiskt gett bort en sådan här en gång, till min mamma, och valde då olika blå nyanser eftersom det är det hon använder mest. Personligt men användbart med andra ord. IMG_1398
Min senaste palett plockade jag ihop på Selfridges i London. Färgerna från vänster till höger är Naked Lunch och Satin Taupe (övre raden), Espresso och Expensive Pink (nedre raden).

För att bygga den bästa paletten (om du vill ha en palett som funkar för flera olika looks och går att ta med som de enda skuggorna på exempelvis en resa) finns det fyra saker du kan tänka på:

- Första färgen ska vara en ljus. Något som funkar som bas, skimmer eller matt är en smaksak. Naked Lunch är en bra bas som är lite krämfärgad med lite skimmer som går att bygga på om man vill använda mer som en färg över hela locket.

- Välj en skimmrig skugga som funkar till kvällen och som är lätt att bygga. Jag brukar oftast hålla mig till en brun/grå skala eftersom det funkar bäst till mina färger. Satin Taupe är min absoluta favoritskugga från MAC så den är mitt givna val.

- En matt skugga är också bra att ha. Är snygg dagtid och gärna en som också går att bygga. Espresso är en bra, matt brun som går att få riktigt mörk om man vill.

- En färgklick vill jag ha i varje palett, i fall jag skulle vilja göra något nytt. Expensive Pink är en skimmrig rosa med lite koppar som ger en schysst varm ton till ögat. Tyvärr är jag inte helt säker på att den finns i Sverige så håll utkik på semestern!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar