fredag 11 november 2011

Min nya kost, en snabbversion

Så. Min nya kost - vad handlar den om egentligen? Den handlar om att äta mat som är bra för kroppen men också har fler fördelar. Självklart har jag ett etiskt perspektiv på maten jag äter, tyck att jag är pretto men jag vill kunna stå för mina val. Jag kan faktiskt inte försvara många av de matval jag tidigare gjort. Jag kommer inte rädda världen, det handlar mer om mitt eget samvete. Efter månader av research och planering har jag hittat ett sätt att äta som passar mig, här kommer den i korta (hyfsat) drag...

Vad kommer jag äta?
Jag kommer äta god, vällagad mat. Fri från tillsatser, raffinerat socker och för mycket kolhydrater. Kolhydrater kommer vara mitt primära bränsle och därför ska jag äta dem rätt. Flest på morgonen, färre till lunch och nästintill inga till middag. Detta för att kolhydraterna ska förbrännas och inte lagras. Ska man inte träna sent behövs inte kolhydrater till middag. Ni som gillar LCHF-recept kommer med andra ord fortfarande få recept som passar er.  Jag äter ju redan till störst del ekologiskt, närproducerat och tillsatsfritt så där kommer det inte vara så stor skillnad.

Vad kommer jag lägga till i min kost?
Jag kommer lägga till gryn, rotfrukter, frukt, kokosvatten och bönor. I stora drag. Jag kommer alltså inte börja äta bröd, pasta, vitt ris eller potatis. Självklart kan det finnas undantag men det kommer jag till längre ner. Kött är begränsat till en gång i veckan som mest. Länge leve vegomat!

Vad kommer jag ta bort?
Jag kommer i princip inte ta bort någonting från min nuvarande kost. Jag äter redan hyfsat lite fett (framförallt mättat) vilket känns så himla skönt. Det är där det brukar skita sig för de flesta har jag förstått. Jag kommer dra något mer på mejerier överlag eftersom jag får så många nya råvaror att leka med, jag har märkt att jag mår väldigt bra av att byta mejerier mot vegetabiliska alternativ.

Varför är min kost bra?
Min kost är bra för att den är näringstät, färsk och fri från tillsatser. Dessutom är den av naturen låg i energi vilket gör den till en perfekt kost att gå ner i vikt eller hålla den på. Den är också god! Det är jätteviktigt att mat är gott och att man verkligen vill äta den!

Finns det inga undantag?
Folk frågar mig ofta om jag inte är sugen på bullar eller pasta. Nej, det är jag inte. Jag ser raffinerat socker som en enda sak - en njutning. Och då ska det väl för tusan vara en njutning också! En torr bulle eller en hel chipspåse är inte njutning för mig. Det smakar mediokert och gör mig bara trött och uppblåst. En god, spännande dessert på en restaurang eller en vällagad pastarätt på en bra italienare däremot - det kan vara njutning. De där små njutningarna ska vara värda! Och hur ofta hamnar man i en situation där man äter något sött som är värt? Ja, inte tre gånger om dagen i alla fall. Håller man sig till den här principen kan man utan problem hålla vikten eftersom man hamnar i en sådan situation som mest en gång i veckan.

Hur ofta och mycket ska jag äta?
Jag kommer fortsätta äta frukost, lunch och middag. Jag kommer även lägga till ett litet mål på eftermiddagen mellan lunch och middag. Dagar då jag tränar kommer jag använda det målet som uppladdning och även lägga till en återhämtning. De första två veckorna kommer jag ligga på samma kalorimängd som jag gör nu. Fortsätter jag gå ner i vikt och inte är nöjd med det kommer jag öka kaloriintaget tills jag känner att jag trivs.

Vad kommer jag dricka?
Jag kommer dricka vatten, kaffe, te, kokosvatten och vin eller drinkar när jag känner för det. Jag dricker alkohol rätt sällan så det kvittar vad jag dricker då. På LCHF dricker man enbart vatten och det är det bästa för kroppen! Jag kommer inte dricka fruktjuicer, frukt ska ätas eller vara i smoothies där det också blir del av en måltid.

Frågor på det?

8 kommentarer:

  1. Låter utmærkt!

    SvaraRadera
  2. Jag blir så imponerad över din inställning! Det är helt rätt, en bulle på jobbet är inte ens gott. Varför ska man äta det ens? Bra jobbat!

    SvaraRadera
  3. Spännande att läsa om. Du inspirerar mig! Tack för det :)
    /Carro

    SvaraRadera
  4. You go girl! Unna sig är dock viktigt. Gäller bara att välja när och vad.

    SvaraRadera
  5. Det låter mycket bra :) Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Jag skulle också verkligen vilja ha råd att köpa allt ekologiskt, närproducerat och "etiskt försvarbart". Men som student utan annan inkomst än CSN för jag verkligen ihop det..

    Din kost låter f.ö väldigt bra! Jag förstår egentligen inte varför folk stoppar i sig vit pasta/ris/bröd etc då bättre kolhydratkällor som gryn/bönor/linser etc faktiskt är mycket smakrikare = godare. :)

    SvaraRadera
  7. Åh vad spännande!
    Hoppas du orkar fortsätta bjuda på inspirerande recept även i din nya kost, den låter kanonbra och god!
    Du har inspirerat mig att äta mer vegetariskt också. :)

    och till Alina som ett tips kan jag tala om att linser och bönor är väldigt goda och billiga "samvetsvaror", jag är också student och försöker äta "snällare" och då funkar linser och bönor bra då dom är billiga och så. sen köper jag närproducerade ägg från 4H-gårdarna, asbilligt och bra.
    =)

    SvaraRadera