torsdag 8 december 2011

Hallå, kan vi forska lite mer om kost?!

Jag börjar känna mig lite kluven angående mina egna kostteorier. Situationen blir ju inte bättre av att forskningen inom kost är gammal och bristfällig. När det gäller kolhydraternas vara eller icke vara finns det bara två extremer - kolhydratsfantasterna och kolhydratshatarna. Jag litar inte på någon av dem. Det som gör mig tveksam är att jag mådde riktigt bra under tiden jag gick på LCHF (min variant, med mindre kött och fett), den kosten jag äter nu med lagom och bra kolhydrater känns inte alls lika bra. Så det enkla svaret borde ju vara att gå tillbaka. MEN! Jag saknar forskning kring hur ketodieter påverkar kroppen på lång sikt och då snackar jag kanske 10 till 20 år. Jag hittar verkligen ingeting om detta och undrar om någon av er har koll på någon ketodiet-forskning. Finns det?

På tal om något annat, är det någon mer än jag som fnissar till angående Fredrik Paulúns nya bok LCHQ? Han som var en sådan enorm hater av lågkolhydratskost för bara något år sedan. Nu är jag inte helt insatt i vad dieten går ut på till punkt och pricka men det låter rätt likt så som jag, och många andra, har ätit LCHF. Fan, att man inte hann före Paulún alltså... Han är en riktig businessman! 

5 kommentarer:

  1. Jag tror inte det är så stor skillnad från hans tidigare beliefs, bara ett nytt flashigt namn ;P Lite färre/bättre val av kolisar än tidigare + naturliga omättade fetter tror jag är i fokus i den boken.

    SvaraRadera
  2. Kolla Mary Vernon, amerikansk läkare som ätit
    LCHF med Max 20g kolhydrater per dag i 14 år. Kolla Kostdoktorn han har intervjuat henne, mkt intressant.

    SvaraRadera
  3. jo han är ju en riktig businessman. en kappvändare kan man också säga om man vill vara sån. haha

    SvaraRadera
  4. Ketoner belastar njurarna, och överbelastning kan leda till ev njurskador.

    SvaraRadera
  5. Om din magkänsla säger någonting så är det förmodligen rätt!

    När jordbruket kom började människan utveckla sjukdomar som cancer, diabetes m.m. Det fanns inte tidigare. Enough said.

    SvaraRadera