söndag 4 december 2011

Mer om min träning

Ni är några som har velat veta hur jag tränar. Självklart ska jag skriva mer om det! Tyvärr kommer jag inte lägga upp några exakta pass från mina PT-timmar då det inte är jag som har satt ihop dem. Men hur jag tränar på egen hand får ni gärna ta del av. Jag har även skrivit med vilka vikter jag tog på mitt senaste pass för att en av er ville veta. Men jag vill poängtera - vi är alla olika, alla i olika faser i vår träning och alla olika starka. Är du nybörjare rekommenderar jag att du försiktigt försöker hitta din egen nivå eller anlitar en tränare som kan hjälpa dig bygga muskler på rätt sätt! Jag börjar med mitt fredagspass...

Intervaller: När jag springer på löpband kör jag alltid HIIT - högintensiv intervallträning. Jag gillar tempot, den maximala utmattningen och det faktum att det faktiskt bränner mer fett och förbättrar konditionen snabbare än vanlig löpning. Jag kör alltid 20 sekunder högintensiv och 10 sekunder vila. Hastighetsmässigt ligger jag mellan 12-18 km/timmen beroende på dagsform. IMG_0602
När det gäller styrka ser programmet olika ut för varje pass, men här är det jag gjorde i fredags… 

Benspark 10 x 3, 35 kilo.
Sittande lårcurl 10 x 3, 40 kilo.
Bicepscurl med stång 10 x 3, stång+vikter 20 kilo totalt
Push-downs (tricepsövning) 10 x 3, 45 kilo
Axelpress med hantlar 10 x 3, 12 kilo (per hantel)
Crunches 25 x 4, 14 kilo adderad vikt

Jag började med 20 minuter intervaller före och avslutade med samma sak. Som jag skrivit innan, jag uppmuntrar er alla att styrketräna på riktigt, det vill säga tungt efter er egen förmåga. Slit inte ut kroppen men se till att utmana den hela tiden. Vid sista repetitionerna ska dina muskler vara så trötta att det är bara är ren vilja som gör att du pallar. Och addera vikter när ni kör magövningar! Detta ser jag ytterst få tjejer göra. Ska magmusklerna bli starkare måste de också få motstånd!

Jag tänkte be Philip skicka mig alla mina papper från början till nu. Jag vet att jag har utvecklat min styrka en del men jag har inte helt koll på mina siffror. Nu har det snart gått ett år sedan jag började styrketräna så det skulle kunna vara lite kul att få fnissa åt sina tidigare svagheter…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar