söndag 11 december 2011

Omodernt i mitt kök

Kom på en lite rolig sak i går efter jag hade pratat med min mamma och avhandlat tusen ämnen i vanlig ordning (min kille är helt förundrad över det han hör av dessa samtal, "okej, först pratade ni om julklappar sedan sa du något om barnhem och efter det något om fritöser?!") och det är att mitt kök är extremt omodernt. Jag äger ingen mikrovågsugn, vispar grädde för hand och kokar tevatten i kastrull. Det enda jag faktiskt har i maskinväg är en Moccamaster och en stavmixer. Vilket jag klarar mig fantastiskt bra på! Usch, tänk när alla hem var överfyllda med maskiner... Hemska tanke. IMG_1688
Hur vispar ni er grädde? 

Förresten, världens godaste vaniljsås gör man på grädde och vaniljpulver. Vispa ihop, ställ i kylen och ät till valfri dessert eller en näve bär! Man kan också röra ner någon sked i turkisk yoghurt om man vill ha något syrligare till efterrätt!

6 kommentarer:

  1. jag tycker det är skitbra att du inte använder så mycket av allt elektronik som finns för köket! själv har jag lovat mig själv att aldrig köpa mig en mikrovågsugn. jag kan ju bara sätta på ugnen för att värma upp maten? eller direkt i kastrullen på spisen?

    SvaraRadera
  2. NATALI: Eller hur! Det roliga är att när man har mikro tror man inte att man skulle kunna fungera utan den men det finns ju andra sätt att värma och tina saker på inser man sedan, haha.

    SvaraRadera
  3. Tack för en toppen blogg!!men seriöst hur hinner du vispa grädde för hand???!!!hur lång tid tar det dig??? :O)

    SvaraRadera
  4. Haha, jag som älskar köksmaskiner. Senaste inköpet är en råsaftcentrifug, and i love it. :-P Men jag förstår absolut din tanke. Micron skulle jag också vilja vara utan faktiskt.. Man är ofta lat. Men jag vispar ofta min grädde för hand. ;-)

    SvaraRadera
  5. Anonym: Haha, en deciliter tar runt fyra, fem minuter - inte så farligt alltså!

    SvaraRadera
  6. Fast att ha en vattenkokare istället för att koka upp vatten på spisen är ju både tidseffektivt och framför allt mijövänligare eftersom det går åt mycket mindre energi. Helt klart värt den lilla plats den tar i köket.

    SvaraRadera