torsdag 15 december 2011

Mat ÄR medicin!

Yep, Hippokrates sade det redan i Antikens Grekland och han med många andra har ju så rätt. Hur vi äter påverkar i allra högsta grad hur vi mår i dag och i framtiden. Det bästa? Man märker positiva effekter av ens kostförändringar snabbt. Det är så synd att folk går runt och är trötta, uppblåsta, har magknip, huvudvärk och är på dåligt humör helt i onödan! Vad man mår bra av kan vara högst individuellt men det finns ett par saker jag har lärt mig under det året jag hittills experimenterat med min kost som får mig att må helt fantastiskt - några små, små förändringar som gör stor skillnad för ditt inre.

- Skippa alla produkter med sötningsmedel. Det är rena döden för immunförsvaret och är jobbigt för våra magar.
- Sluta med halvfabrikat! Ät bara naturliga råvaror som är fulla med näring snarare än tillsatser.
- Drick mycket vatten!
- Dra ner på kolhydraterna på kvällen. Ät antingen en mindre portion pasta/bulgur/ris eller ät bara kolhydrater från rotfrukter och bönor. Eller uteslut dem helt. Du känner dig mer behagligt mätt och sover bättre!
- Ät mindre kött! Och när du äter kött välj bra sådan, det har man råd med när man inte äter kött till alla dagens mål.
- Dra ner på mejerier, särskilt om det har känslig mage.

Vilken är er bästa kostförändring som har gjort under för ert välmående?

5 kommentarer:

  1. jag har alltid tänkt såhär att mat ÄR medicin. hört det sedan jag var liten (är halvgrek, förfäderna: Hippokrates och såå då, haha!)

    Förr var jag så duktig på det här. äcklades av vad sötningsmedel gör mot min krpp, var duktig på alla de punkterna du la upp.

    tyvärr så är jag inne i en period där jag dricker en del coca cola zero (även om jag fortfarande är duktig på de andra punkterna), och jag känner faktiskt den förändringen i min kropp!

    jag försöker äta mer raw och ekologiskt också, försöker se till att jag vet vad det är för källa av mat. Jag försöker minska på de kemikalier jag stoppar i mig. Köper mycket frukt och grönt från farmers market och frågar om det är ekologiskt.

    tycker alla borde se olika filmer som food inc t.ex. för att få mer lärdom om vad vi faktiskt stoppar i oss!

    SvaraRadera
  2. NATALI: Herregud, den där jävla lightläsken! Hamnade själv i ett coca cola light-beroende i somras (fast jag inte druckit lightläsk på år) eftersom jag var så trött på att dricka vatten och kaffe bara. Ett par i veckan blev en om dagen blev två... När jag en morgon insåg att jag hade sprungit till 7-eleven FÖRE frukost för att köpa en lightcola kände jag verkligen hur beroende jag var av skiten, läskigt. Jag tycker verkligen att jag mår sämre av sötningsmedel!

    SvaraRadera
  3. Måste också skärpa mig med cola light.. urk. Det är verkligen beroendeframkallande. Har perioder när jag får panik om jag inte får min cola varje dag.
    Annars är det som får mitt välmående att öka att skippa raffinerat socker och vitt mjöl. Gluten överhuvud taget egentligen. Men tack för påminnelsen om sötningsmedel! :-)

    SvaraRadera
  4. Att sluta med sockret. Det är så obeskrivligt skönt att inte känna de där intensiva cravingsen jag brukade få varje kväll. Har detta år slutat med både socker, cigaretter och praktiskt taget alkohol (dricker sällan, och inte längre för att bli full). Har istället skaffat mig ett gymberoende och ett ännu större hälsointresse. När kommer alla grönsaksrecepten? :)Gärna något i lergryta som jag får i julklapp ;)

    SvaraRadera
  5. pethra: Jag kände mig ofta uttorkad när jag drack cola light, jag vet inte om man blir det men vet att jag mådde så mycket bättre av att sluta!

    Cassandra: Visst mår vi så mycket bättre utan socker?! Hög på livet, powerkvinnor! Att du lyckats sluta med allt det där på ett år är grymt imponerande! Grönsaksrecepten kommer... Ih! Har varit lite sådär med matlagningen denna vecka tyvärr...

    SvaraRadera