tisdag 6 december 2011

Om viktnedgång från start till mål

Sedan jag började skriva om mitt hälsoprojekt har jag fått många reaktioner. Framförallt på min kost. Många har undrat hur jag klarade att äta 1200 kalorier om dagen, hur jag kunde äta LCHF utan några stora mängder fett och hur jag klarar mig utan mellanmål. Jag har funderat en del på det här och kommit fram till att jag faktiskt inte har berättat hela sanningen. Allt jag har skrivit har såklart varit sant men eftersom jag började blogga om kost och träning först i augusti har liksom första halvan av projektet knappt nämnts.

Jag började inte med att äta 1200 kalorier om dagen. Jag började inte med att inte äta mellanmål. Jag började inte med LCHF utan fett. Min kost har varit en konstant förändring som med tiden har förbättrats. Jag tror absolut man kan börja med att äta som jag gör nu MEN jag tror att det är extremt tufft. Därför tror jag att, om man ska gå ner i vikt, det bästa är att börja med att sluta helt med socker och kolhydrater i för stor mängd. Men äta allt man vill av den mat man får äta. När man sedan märker att viktnedgången stannar av kan man minska på portioner, fett eller kalorier.

Eftersom jag har skrivit matdagbok till och från sedan start tänkte jag visa er mer praktiskt vad jag menar. 

Det här åt jag den 6 januari 2011 
Frukost 
Äggröra, 2 ägg, 2 msk grädde
Bacon, 2 skivor
120 g mozzarella
Lunch 
Tonfiskröra, 75 g tonfisk, 1,5 msk majonnäs, 1/4 rödlök, 0,25 dl keso
Gurkskivor
Middag 
Baconsås, 2 skivor bacon, 1 dl creme fraîche, 1,5 msk grädde, 1/2 liten zucchini, 1 msk paprikapesto
2 dl vitkål, strimlad
Övrigt 
1 latte
Hallonröra, 1/2 dl keso, 3 hallon, 2 tsk grädde, 2 tsk flagad mandel
3 rutor mörk choklad, 90 %

Det här åt jag den 2 oktober 2011 
Frukost 
Supersmoothie, 1 dl turkisk yoghurt, proteinpulver och bär
Lunch 
Omelett, 2 ägg, några droppar olivolja med 1/2 avokado
Middag 
Grönsakswok med soja och fetaost
Övrigt 
2 kaffe med mjölk

Ni ser skillnaden? Jag tror att om jag hade börjat äta som jag gjorde i oktober redan i januari hade jag antagligen blivit knäpp. Men i takt med att min magsäck krympte och min syn på mat förändrades kunde jag ändra min kost till det bättre. Så om du läser min blogg och är i början av din viktnedgång vill jag inte att du ska tro att jag har fått mina resultat genom att äta och träna som jag gör idag. De första tre månaderna tränade jag bara två gånger i veckan, det har jag också trappat upp med tiden. Ju mindre du väger, desto mindre mat behöver du men i början räcker det gott och väl att göra kosten mer hälsosam och börja röra på dig! Ta det sedan där i från...

1 kommentar:

  1. Åh vad spännande. Kul att få se hur du åt från början och också skönt att även du åt bacon till frukost en gån i tiden ;)

    SvaraRadera