tisdag 13 december 2011

Mina mål för 2012

Nu när ni så generöst delat med er av era mål inför 2012 HÄR ska jag inte vara sämre. Det här året inledde jag ett stort projekt med min kropp och hälsa och jag kan stolt säga, nu med mindre än en månad kvar till nyårsnatten, att jag klarade det! Det roliga är att trots att jag var helt säker på att jag skulle klara det undrar jag nu hur jag kunde vara så säker. När jag ser hur jag ser ut, hur mycket jag älskar min träning och hur jag äter känns det helt orealistiskt att det faktiskt går att uppnå det här på mindre än ett år. Tydligen så går det! Men varför sluta här? Här är mina mål för 2012! 

- Jobbmässigt har 2011 varit ett fantastiskt år! Jag har haft så roligt, jag har träffat intressanta och roliga människor och skrivit bra reportage. Nästa år vill jag jobba ännu hårdare! Jag vill dessutom gärna ge mig in på nya ämnesområden, bland annat träning och hälsa. Jag spånar just nu på en massa bra idéer som jag hoppas finns i tryck i vår!

- 2012 vill jag bli mer disciplinerad när det gäller både jobb och mitt privatliv. Jag är väldigt duktig på att planera men något sämre på att faktiskt få det hela att bli av när och hur jag hade tänkt. Jag vill helt enkelt lära mig att planera lite mer realistiskt så jag inte tappar glöden eller stressar allt för mycket.

- När det gäller mat vill jag hitta min balans när det gäller kolhydrater. Eftersom jag vill börja äta mer kolhydrater måste jag hitta min rutin med kosten, vad jag mår bäst av och vad som gynnar min träning mest. Vegetarisk kost är definitivt något jag kommer fortsätta äta nästa år, jag mår så himla bra av att äta kött max en gång i veckan - det känns i hela kroppen!

- Jag skulle vilja hitta en träningsform som är lite mer avslappnande och lätt för kroppen. Eftersom mina träningspass just nu är rätt tunga och intensiva skulle det vara skönt med något snällare att komplettera med. Men här är jag helt lost! Funderar på yoga eller simning, ge mig gärna tips i kommentarerna på er bästa, avkopplande träning!

- Kickboxning är något jag vill börja med igen nästa år. Det var riktigt kul, svettigt och tufft - jag kände direkt att det var en träningsform som passade mig. Tyvärr klämde jag en nerv i mitt knä i samband med kickboxningen (på grund av att det var ovana vridningar för mitt ben - det är min läkares teori) och därför känner jag mig lite rädd för att börja igen. Jag förknippar helt enkelt all stress med min klämda nerv med kickboxningen. Men jag ska se till att mota bort mina negativa tankar och börja igen eftersom det mest största säkerhet inte kommer hända igen!

- Jag vill förbättra min kondition nästa år! Jag känner mig stark och vill ha en superbra kondition för att matcha. Detta kommer jag göra genom löpning, intervaller och kickboxningen som får hjärtat att pumpa hårt.

Och kanske den allra roligaste… 

- Jag har bestämt mig för att toppa formen rejält under början av nästa år. Tillsammans med min PT Philip kommer jag sätta ihop ett kost- och träningsschema. Planen är att jag på sex veckor ska gå ner fem kilo fett, sänka min fettprocent med ett par procent och bygga starkare muskler. Efter detta projekt kommer jag väga det minsta jag borde med tanke på den andel muskler jag har (jag kommer alltså inte vara underviktig men ha ett BMI på 20 vilket ändå är rätt lågt om man tränar mycket styrka). Så får jag se om jag gillar det. Detta gör jag som en utmaning och inte nödvändigtvis för att hålla det hela livet. Jag vill mest pusha mig själv till min absoluta toppform för att se hur jag mår och trivs med det. En bra utmaning att rivstarta året med känner jag!

4 kommentarer:

  1. Hej,

    vill bara säga att din blogg är kul!
    Som du sa Julen är bara en weekend inte en hel manad...sa det är vad jag säger till mig när jag känner att min motivation har sjunkit.

    Jag tycker själv att simning är ganska avkopplande, man känner inte att man svettas o hela kroppen arbetar ju. Jag tycket ocksa om Zumba. Det är avkopplande föratt man dansar till kul musik men men :)

    SvaraRadera
  2. tips på träning är bodybalance om ni har det på ditt gym?
    Vi ska börja med det på mitt gym efter nyår och det är en pass med blandning av thai chi, yoga och lite sånt, så det blir som ett balans,streching och mind, pass istället, ska tydligen vara väldigt bra träning ett tips bara ;)

    SvaraRadera
  3. neonlicht: Ja, simning är lockande! Det är ju grymt bra träning samtidigt som det är skonsamt!

    jennie: Haha, mitt gym är ruffigare än ruffigast. Bara en massa bodybuilders och inga klasser alls! Men ska kolla upp det ändå - tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. bikram yoga är underbart skön träning!!

    SvaraRadera