lördag 10 december 2011

Isländsk yoghurt gör premiär i min kyl

Yes, nu har jag äntligen hittat den där yoghurten Skyr på min Ica. Omtalad och ombloggad, här kommer min dom. Den isländska yoghurten är verkligen god, jag gillar att den kommer i portionsstorlek (160 g) men en liten sked. Äntligen ett vettigt mellanmål att haffa om man bortser från keso-mellanmålen. Konsistensen påminner om kvarg, alltså krämig och tjock. Trots att en yoghurt bara innehåller 120 kalorier tycker jag faktiskt att den är mättande, jag är helt klart nöjd efter att ha ätit den. Dessutom är proteininnehållet super, hela 16 gram per förpackning. Men något måste jag ju klaga på och då är det att den innehåller lite mycket socker för min smak. 14 gram kolhydrater per förpackning varav alla är sockerarter. Den är såklart bättre än typ all smaksatt yoghurt man kan köpa, så brukar du äta Yoggi - ät Skyr istället. IMG_1666
På Island verkar det finnas en naturell variant som jag verkligen hoppas att de lanserar i Sverige. De smaksatta var nog lite mer kommersiella, mer lättsålda. På tal om sockermängden har jag sett att flera hälsobloggar har klagat på det. Vi som kollar på näringsvärden när vi handlar är fasen inte lätta att göra nöjda, haha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar