måndag 5 december 2011

Tankar kring stevia

Kan man inte prata är det lika bra att blogga, eller hur? Häromveckan blev ju sötningsmedlet stevia godkänt i EU och det kommer antagligen (om inte redan) börja säljas i butiker när som helst. Själv beställde jag hem en ask från USA för ett tag sedan. Jag har länge varit nyfiken på detta sockersubstitut eftersom det är naturligt framställt från blad, fritt från kemikalier, fritt från gluten, kolhydrater och kalorier. Det låter nämligen lite för bra för att vara sant. Men kostrådgivare och näringsexperter i USA tjatar om denna produkt hela tiden, även om de verkar använda det lite väl ofta. I helgen såg jag något blogginlägg där man hällde stevia på frukt. Då undrar man ju lite... IMG_1639
Problemet nu är att jag inte riktigt vet vad jag ska använda detta till? Eftersom jag inte har något socker att byta ut. Jag använder ju numera aldrig socker eller annat sötningsmedel i min mat så vad stevia ska vara bra för i mitt kök har jag inte riktigt klurat ut. Jag funderar på att göra iste eller något bara så att jag kan prova det. Vad tycker ni om stevia, är det något som ni vill börja använda? Problemet med alla sötningsmedel (naturliga eller ej) är ju att de underhåller ett sockerbehov som jag tror är bäst att försöka bli av med. Samtidigt, vill man ha något sött verkar ju det här vara det bästa alternativet. Vad tror ni?

4 kommentarer:

  1. Socker - en ren naturprodukt!
    Från sockerrör eller sockerbetor...

    Stevia - när något låter för bra för att vara sant brukar det sällan vara sant...
    Notera rekommendation för maxintag per dag!

    Kan vara så att nackdelarna vid överkonsumtion ännu inte upptäckts...

    SvaraRadera
  2. Anonym: Du gillar Wikipedia va? Visst, socker är naturligt men jag menar att stevia är det enda naturliga sötningsmedlet utan kalorier.

    Ja, det är väl överkonsumtion i så fall. Annars finns inga seriösa studier som talar mot det, vad jag vet.

    SvaraRadera
  3. Jag hade tänkt testa stevia. Har hittat det i en hälsokostaffär på Odenplan. Påverkar inte blodsockret och är väldigt koncentrerat, så man kan endast använda ytterst lite. Detta gör att överkonsumtion inte är möjligt. Jag hade tänkt testa stevia i årets glögg, gör du det samma!

    SvaraRadera
  4. Kajsa: Jag tror också överkonsumtion är extremt svårt att nå. Och vad gör för mycket socker med oss? Inga bra grejer i alla fall...

    SvaraRadera