måndag 19 september 2011

Recept: Frukostbars med blåbär

I går fick jag en idé om att göra nyttiga, mättande frukostbars. Jag håller på att planera min nya kost som jag kommer börja med om ett tag och kommer ständigt på nya recept och råvaror som jag vill få in i min kost. Så jag ställde mig och bakade. Och ni behöver inte oroa er, även om jag inte smakade en bit så kommer de till användning då min sambo (som gillade dem, yay!) kommer äta upp alla. Dessa bars är en perfekt frukost eller ett bra mellanmål. Det blir 16 bitar vilket betyder att de räcker länge. Provar ni dem måste ni komma tillbaka hit och säga vad ni tyckte! IMG_0659 IMG_0670 Receptet gäller för 16 bitar.

4 dl mjölk
2 msk honung
3 dl havre (inte havregryn utan ren, obehandlad havre)
70 g torkade blåbär
2 dl blandade frön (pumpa, quinoa, sesam, solros etc)
1/2 dl kokos

Gör så här: Värm mjölken med honung tills det börjar bubbla. Blanda havre, frön, blåbär och kokos i en skål. Häll i mjölken. Häll i en eller två ugnsformar beroende på storleken (två små, en stor) och platta till. Baka i ugn på 160 grader i en timme och tio minuter. Låt svalna en halvtimme och skär sedan upp 16 bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar