söndag 25 september 2011

Recept: Vegetarisk gratäng med chevre

Vilken söndag! Det blev en osminkad jobbdag i leggings. Behövligt ibland. Mitt i knapprandet tog jag en paus och lagade en gratäng till middag med mascarpone och chevre på toppen. Det tar lite tid (mest i ugn) men det är det helt klart värt, speciellt en dag då stressen inte står en upp i halsen. Eftersom jag slängde mig över min tallrik så fort jag kunder hann jag inte knäppa någon mer bild än denna... IMG_0744 Receptet gäller för tre till fyra personer.

4 tomater
1 gul lök
1 vitlök solo, eller två klyftor
färsk basilika
1 röd chili
olivolja
1 dl mascarpone
bladspenat
10 kantareller
1 aubergine
100 g chevre

Gör så här: Skär auberginen i tunna skivor, pensla dem med olivolja. Stek aubergineskivorna tills de blir mjuka. Hacka lök, vitlök och chili. Skölj och rensa kantarellerna. Stek lök, vitlök, chili och kantareller i en panna tills de mjuknar. Skiva tomaterna och skölj spenaten. Smörj formen med olivolja. Smula chevren. Blanda mascarpone och chevre i en bunke. Strö babyspenat längst ner i formen. Fortsätt med aubergineskivor, lök- och svampblandning och tomatskivorna högst upp. Klicka över mascarponeröran. Strö färsk basilika över gratängen. Baka i ugn cirka 30 minuter på 225 grader. Servera med sallad.

1 kommentar:

  1. Jag gjorde en variant på denna idag, hur jäkla god som helst! Istället för aubergine så tog jag stekt kyckling och la i formen. Och champinjoner istället för kantareller. Oj oj oj vilken lunchlåda jag får imorgon!

    SvaraRadera