måndag 19 september 2011

Svar på frågor - del 1

Så, här kommer del 1 på frågestunden. Jag har delat upp frågorna och kommer att lägga upp en del per dag denna vecka då jag alltid svarar för långt och det blir bara för mycket på en gång. Här kommer första delen!

Jag har en liten fråga till dig angående din viktnedgång, hur känner du dig när du ser bilder på dig själv innan du gick ner i vikt? Jag har också gått ner en hel del och jag tycker det är jättejobbigt att se gamla bilder på mig själv... 
Svar: Jag tycker faktiskt mest att det är komiskt. När jag tänker på hur jag ser ut och lever nu känns det där väldigt långt borta. Jag tror jag har en fördel i att jag aldrig sett min vikt som ett problem, visst det är kul att kunna ta på sig nya kläder men mitt primära mål var att förbättra min hälsa och bli stark. Helt enkelt komma tillbaka till den form jag var i förr när jag var aktiv och tränade mycket. Jag har aldrig tyckt att jag har varit ful eller värdelös, min självkänsla är nu precis lika bra som den var då. Jag tycker att du ska försöka släppa de negativa tankar du hade eller har om dig själv och börja leva utan dem! Du har gjort en stor förändring i ditt liv och den ska du vara stolt och nöjd över! Klarade du det så kan du faktiskt klara det mesta. Jag vet hur mycket disciplin och hårt jobb som krävs - det du har gjort är grymt!

Tjockt hår och fina ögon du har. så du vet men varför äter du alltid ägg?

Svar: För att ägg är gött med massa bra näring och lätt att laga mat på!

Läste det du hade skrivit på philips blogg. Riktigt bra jobbat. Jag är en av som tjejerna som har gått upp massor. Si så där 24 kilo. Och hade mer än gärna gått ner i vikt. Men jag har ingen fantasi. Så hade behövt hjälp med vad man kan äta för ngt med LCHF? 
Svar: Tänk istället på vad du inte ska äta. Jag tycker det är alldeles för stort fokus på att man ska äta fett och för lite på att man inte ska äta kolhydrater. Sätt dig ner och skriv en lista på alla råvaror du gillar och kan äta med LCHF, utgå sedan från den när du ska laga mat. Experimentera och ha roligt med maten, det finns massor av recept på nätet eller i kokböcker om du vill ha lite vägledning i början. Något som är ännu viktigare, speciellt om man har dålig fantasi, är att planera sina måltider. Sätt dig en gång i veckan och skriv en matlista! Ge dig själv en stund att leta inspiration och planera - det lönar sig!

Du är stark som tagit tag i din hälsa, och som haft modet att uppsöka en PT, blotta hela din livsstil och göra en förändring, och hålla kvar vid den..? Planerar du att livet ut att betala för träningsmotivation, eller kommer du att kunna stå på egna ben? Bara nyfiken, jag själv skulle aldrig våga ställa mig under någon annans förstoringsglas. 
Svar: Jag tror inte riktigt du har förstått vad det innebär att träna med en PT. Visst, i början var det en motivation att vi hade inbokade möten men du skulle bli förvånad över hur många som faktiskt avbokar PT-timmar eller slutar med sin PT efter bara ett par pass. Att ha en PT är alltså inte en mirakellösning som kommer göra dig vältränad. Den största fördelen med att ha en PT är att du lär dig så mycket. Om träning, om din kropp och vad den behöver för att du ska uppnå dina mål. Det hade jag alltså inte kunnat lära mig av en kompis. Personliga tränare är yrkesmänniskor med extremt mycket kunskap om träning och kost som man betalar för att få ta del av. Det är alltså inte bara en person som står och säger till dig vad du ska göra. Jag började träna på egen hand utöver mina PT-timmar för fem månader sedan och kör fler pass på egen hand varje vecka än vad jag gör med Philip. Däremot kommer jag vilja gå hos honom länge till för att jag vill lära mig mer, utvecklas och få hjälp när jag behöver.

Så otroligt kloka råd, tack! =) Har du några tips för hur man ska starta/komma igång med sin kost för att lyckas stå emot sockersuget? 
Svar: Kom ihåg att sockersuget sitter mer i ditt huvud än i din kropp. Ibland känns det som att folk tror att sockersug är som någon ond makt som tvingar en att äta kakor. Vill man ha små lösningar som tuggummi, läkerol eller te när man är sötsugen kan man ju ha det men man måste förstå att det bara är gamla vanor som gör att du vill äta skräp. Det är lite som att ditt gamla jag krigar mot ditt nya. Och du bröt faktiskt med ditt gamla jag av en anledning. Håll ut, efter ett tag finns inte en tanke på sötsaker eller dålig mat - jag lovar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar