måndag 19 september 2011

Hummus med zucchini

Så länge jag kan minnas så har jag älskat hummus. Herregud så gott det är! Och fräscht! Min pappa gjorde ofta egen hummus (det gick ju inte att köpa färdig hummus i Sverige förr) när jag var liten och vi åt det alltid på smörgås med skinka. Men som ni säkert vet är kikärter en total no no om man vill hålla nere på kolhydraterna. Jag har ett par gånger funderat på om man inte kan göra hummus på något annat sätt. Jag menar, spiskummin och sesampastan är ju egentligen det som ger den där hummus-smaken. Häromdagen satt jag och bläddrade i Renée Voltaires kokbok Salig Blandning. Och då fick jag syn på det - zucchinihummus! Här är min egen variant, så himla gott på sallad eller som kall sås. Dessutom både raw, lågkalori och det viktigaste - gott! IMG_0667
Receptet räcker som tillbehör för åtta tillfällen.

1 zucchini
2 msk sesampasta, tahini
citronsaft
bladpersilja
1 vitlök solo
1 msk spiskummin
2 msk olivolja
salt

Gör så här: Mixa alla ingredienser, förvara i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar