onsdag 21 september 2011

Svar på frågor - del 3

Jag äter Lchf men helt annorlunda från dig, du verkar inte alls äta lchfaktigt om man tittar på dina recept?
Svar: Nej, man kan inte påstå att jag äter traditionell LCHF när det gäller fettmängderna. Jag följer mer den biologiska principen och ser till att jag är i ketos. Det är det tillståndet jag är ute efter. Annars försöker jag äta varierat med bra råvaror, mycket vegetariskt och lite mindre fett. Jag äter absolut inga lightprodukter men inte heller grädde, creme fraiche eller majonnäs vilket annars är stapelvaror inom LCHF. Anledningen är att de innehåller alldeles för mycket energi för att passa in i mitt projekt och att jag tycker att det finns andra mer näringsrika och goda livsmedel att mätta sig med.

gärna före och efter bild, det är alltid kul :) 
Svar: Hm, hm. Efter-bilderna är ju inte tagna än eftersom jag inte har nått mitt mål ännu. Jag klurar på detta.

Hej! Jag har bara läst din blogg något år men jag blir så sjukt provocerad av dig. Du har fint hår, pojkvän, snygg, mästerkock, bra jobb, tränar jämt, jobbar idiellt, mycket pengar verkar det som. Hur orkar du?? Berätta gärna något som du inte är bra på så jag pallar med att läsa bloggen i fortsättning ;) 
Svar: Årets roligaste kommentar! Du ska nog hitta styrka att palla med, haha!

Jag vill gärna veta vad som har varit svårast, vilken del/grej har du kämpat mest med? 
Svar: Att gå från noll till hundra (dessutom precis efter jul) är ju alltid svårt. Helt plötsligt ser ens vardag helt annorlunda ut. Jag tror att de första veckorna är tuffast för alla. Men om man tittar på det stora hela var det absolut jobbigaste kosten. Efter tre veckor på LCHF var jag så förbannat trött på bacon, ägg och alla såser. Jag tyckte maten var tråkig och smaklös, hela mitt intresse för matlagning försvann och jag kände mig superbegränsad. Sedan bestämde jag mig för att sluta äta traditionell LCHF där alla rätter ska toppas med grädde och creme fraiche och började laga mat på mitt sätt utan tvångstanken att allt måste vara så fett som möjligt. Då fick jag inspirationen tillbaka och det var fantastiskt! Sedan dess har jag aldrig haft problem med kosten igen.

Kommer du någonsin sluta med lchf? 
Svar: Ja, jag kommer att sluta med LCHF när jag har nått mitt mål. Anledningarna till det är många. För det första finns inga långsiktiga studier på hur kroppen påverkas av LCHF på lång sikt. Jag vill inte vara så noga och medveten när det gäller min kost och sedan få en chock 20 år senare OM det skulle visa sig att det inte är en bra livsstil att leva. En anledning är att jag vill kunna leva ett balanserat liv där man kan äta mat som man blir bjuden på hos kompisar och dricka en drink om man känner för det. Går jag på LCHF så är det för begränsande på sikt, jag kan inte äta kolhydrater då och då som vissa andra då jag får svåra magsmärtor av kolhydrater nu, antagligen för att min kropp inte är van. Dessutom känns det fel att tvinga kroppen att byta förbränningsmetod för ofta. Dessutom har jag märkt några hormonella bieffekter av denna diet i form av små utslag kring munnen. Det känns inte sunt någonstans att ha sådana hormonrubbningar. Min nya kost kommer fortfarande vara lågkolhydrat och till stor del vegetarisk, den kommer vara ganska lik min nuvarande kost fast med tillräckligt mycket kolhydrater för att vara ur ketos. Jag kan berätta mer om den någon annan gång!

Jag vill gärna veta fördelar och nackdelar med Lchf, varför är det bättre är Gi tex? 
Svar: Det bästa med LCHF är att det är så fruktansvärt enkelt. Den finns inga mellanlägen så det är en väldigt lätt kost att följa. I början går man snabbt ner i vikt (tänk på att de två första kilona mest är vätska) och det peppar de flesta att fortsätta. Nackdelarna är att många känner sig socialt utsatta och känner sig sötsugna väldigt ofta. Lyckas man inte bryta från sina gamla vanemönster kan det vara lite kämpigt. Men man får en rejäl sockerdetox vilket är super för alla sockerberoende där ute! Det är också svårt att veta hur mycket man ska äta i början, det funkar inte för alla att äta allt de kommer över. De flesta som går på LCHF säger att man inte behöver tänka på energi men det är fel! Äter man för mycket så kommer man inte gå ner i vikt, däremot kan man äta lite mer med LCHF eftersom ens höga fettförbränning kompenserar ett par hundra kalorier om dagen. GI är en ganska krånglig diet som jag inte vet om det finns en enda människa som fullt förstår? De flesta jag känner som påstår sig äta GI är inte i närheten på långa vägar. Ska man äta kolhydrater under en viktnedgång tycker jag att det är bättre att räkna kalorier än att äta en halvfel GI-kost.

sjukt bra jobbat! jag skulle vilja läsa om "hur man faktiskt håller sin viktnedgång igång" för nu har jag gått ner 18 kg men vill gå ner 5 till. För tillfället så står jag still alternativt pendlar i vikt (nåt hekto hit och dit)och det är både stressande och slitsamt och framförallt tröttsamt! :) ha en fortsatt bra dag!. 
Svar: Grattis! Och du har tur! Jag kommer skriva ett långt inlägg om detta på fredag i Philips blogg. Håll utkik!

2 kommentarer:

  1. vad skönt att veta att det inte bara är jag som tappade matlagningsinspirationen med lchf. nu är den dock tillbaks igen, så det känns skönt. :)
    jag är även väldigt glad att jag hittade din blogg för dina matbilder är riktiga inspirationsbilder!

    SvaraRadera
  2. Hej Danielle, läste ditt inlägg hos Philip idag ang platåer. Jag har så långa platåer. har gått ner 22 kg på 3 år (så långsamt!) och har i perioder stått helt still eller +/- 1 kg i månader. Jag tycker jag ändrar både kost och träning men kanske inte tillräckligt! kan inte du hjälpa mig att se över hur jag gör och jag kanske kan få tips. Du verkar ju så duktig och målmedveten!

    Om du vill så kan jag skriva vad jag äter på ett ungefär på en vecka och tränar? jag har ökat träningen en del genom extra pw och att ändra så jag inte gör samma program hela tiden (tränar hemma, har löpband, cross, vikter, KB, boll etc).

    Hör av dig via min blogg i så fall. lämna bara din e-post?

    SvaraRadera