torsdag 29 september 2011

Vad är det här köttlöftet?

Den frågan fick jag i min frågestund härom veckan. Jo. Så här är det. De flesta av oss äter alldeles för mycket kött. Hur ofta har inte du utgått från just köttkällan varenda gång du planerar en middag? När jag förändrade min kost och mitt liv kom jag på någonstans i mitten av processen att jag vill att det jag äter ska vara bra bränsle för min kropp men också riktigt gott. Det SKA vara en njutning att äta, skillnaden är att njutning för mig inte är halvfabrikat eller mängder av pasta. Jag insåg att jag bara ville ha i mig bra, näringsrik och rättvis mat (nej, jag vill inte att kon jag äter ska ha blivit misshandlad under hela sitt liv eller att köttbiten ska ha flygits till min tallrik). Men. Bra kött är dyrt. Så är det, vill man vara snäll mot sin kropp, världen och djuren så kommer det kosta dig mer än de prispressade alternativen. IMG_1410
Färgglatt, gott och näringsrikt. En av mina forna sallader, på den tiden jag åt frukt! 

Nu äter jag kött en gång i veckan och fisk eller fågel en gång i veckan. Fem dagar av sju äter jag vegetariskt. När jag äter kött väljer jag bra (på alla sätt) sådan. Vad sjutton, jag bor fem minuter från en Cajsa Warg så jag kände att det faktiskt inte fanns några ursäkter längre. Dessutom var jag vegetarian ett par år som barn och vet att det går alldeles utmärkt att leva på en vegetarisk kost. Däremot gillar jag fortfarande smaken av kött och sålänge djuret har fått bra föda, haft ett rättvist liv och har levt nära mig ser jag inget problem med det. Det blir bara ingen mer skit. Ingen trött falukorv, ingen tråkig köttfärs. Det tror jag alla mår bättre av i slutändan - om man ska vara lite politisk. Vilket ju mat är...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar