tisdag 20 september 2011

Svar på frågor - del 2

Har precis hittat till din blogg, via Philips, kul och inspirerande läsning! Hur gör du den där tonfisken? Ser sjukt läckert ut! Kram på dig och bra jobbat!! 
Svar: Du menar den här va? Superenkelt och gott! Jag tar helt enkelt en tonfiskfilé och rullar runt den i en skål med kryddor. Man kan använda lite vad man vill men jag gör den helst med någon slags kryddblandning som innehåller peppar, chili, ingefära och kardemumma. Sedan steker jag den snabbt, snabbt (någon minut) i olja. Den ska vara så rosa det bara går. Voila!

Hej! Jag brukar köra smoothie till frukost men har då ett ägg i för proteinets och mättnadens skull. Är lite sugen på att testa proteinpulver istället. Vad är fördelarna med det, anser du?
Svar: Fördelarna är att du får i dig mycket mer protein! Visst är ägg ett proteinrikt livsmedel men eftersom man inte äter några stora mängder får man ändå inte i sig särskilt mycket protein i slutändan. Ett ägg innehåller runt 6 gram protein, väljer du proteinpulver istället kan du komma upp i 20 gram i bara pulvret. Känner du att det behövs mer protein i ditt dagsintag kan det absolut vara en bra idé att byta ägget mot proteinpulver! Dessutom ger det också en mer mättande känsla.

Hej! Jag har en fråga angående LCHF. Vad ska jag äta till mellanmål? jag blir hungrig mellan frukost och lunch, lunch och middag. Eller ska man inte äta mellanmål när man äter LCHF? Kan man ta proteinpulver ibland? Mvh/Charlotte 
Svar: Mellanmål brukar ju ätas för att hålla ett jämnt blodsocker, eftersom du är i ketos på LCHF och inte heller äter några livsmedel som påverkar ditt blodsocker avsevärt brukar man därför inte känna behov av mellanmål. Jag tycker inte man ska gå runt hungrig men det gäller att kunna identifiera känslan du får när du vill äta mellanmål. Är det riktig hunger, rastlöshet eller en vana som gör att du blir sugen på mellanmål? Jag har aldrig ätit mellanmål på LCHF men om det är riktig hunger du känner kan du såklart göra det. Det är hela dagens energiintag som räknas och inte hur du väljer att äta måltiderna. Bra mellanmål skulle kunna vara kokt ägg, en halv avokado, lite yoghurt, några nötter eller bär. Sedan ska man inte underskatta kaffe och te för att ge lite extra energi under eftermiddagarna. Proteinpulver kan du dricka sålänge den du väljer inte innehåller för mycket kolhydrater. Jag har ett pulver med bara 1,5 gram kolhydrater per portion. Om du inte tränar ser jag dock ingen fördel med proteinpulver då man oftast får i sig mycket protein på LCHF-kost bara genom maten.

Tjenare har en fråga till dig. Såg på philips blogg och läste ditt inlägg grymt inspirerande :) Men till frågan jag har hållt på med LCHF i 4 veckor utan att fuska en enda liten kolhydrat till idag då jag käka ett fåtal pankakor, kommer det att påverka något eller är det lugnt? 
Svar: Det beror lite på hur många du åt och hur känslig du är för kolhydrater. Jag kan dricka tre glas vin utan att gå ur ketos medan vissa andra knappt kan dricka ett. Det verkar som att alla har en individuell tröskel för när kroppen börjar bilda ketoner. Ett fusk på ett halvår kommer inte göra någon skillnad, problemet är att man inte ska göra det till en vana. Det kan ta dig 48 timmar att komma tillbaka i ketos vilket betyder att om du fuskar en gång i veckan kommer din fettförbränning vara avsevärt sämre två av sju dagar. Det gör skillnad i det långa loppet! Dessutom tror jag inte att kroppen mår bra av att under längre tid hoppa in och ur ketos. Det är bättre att välja ett tillstånd och inte köra någon varannan vecka metod. Om du fuskar med kolhydraterna igen kan du skynda på processen att komma tillbaka i ketos genom att träna. Då förbrukas kolhydraterna snabbare!

Berätta lite mer om dig själv. Du skrev att du var engelsk? Hur gammal är du? 
Svar: Jag är 23 år. Jobbar som journalist i Stockholm men växte upp i England och Jönköping. Min pappa är engelsk och jag bodde där tills jag var nio. Vad kan jag mer berätta? Jag är väldigt glad av mig. Kan brista ut i spontansång eller dans vilken sekund som helst. Min sambo är helt van, han reagerar inte ens när jag brakar loss med någon opera eller kör lite breakdance i vardagsrummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar