lördag 3 september 2011

Recept: Gräddig kesogröt

Hej från en bitter Danielle! Halsontet blev värre och i dag har jag känt mig så dålig. Suck! Det finns inget som gör mig så irriterad som halsont, så ni kan ju tänka er mitt humör just nu. Tänkte jag skulle lyxa till lunchen i dag med en LCHF-dessert. En slags risgrynsgröt/ris a la malta fast lågkolhydrat. Ärligt talat så förstår jag mig inte på alla substitut som folk jagar när de ska byta kost. Det ska bakas LCHF-bröd, kladdkaka enligt LCHF och muffins som funkar med en LCHF-kost. Why? Bröd, pasta och bakverk är ingenting som kommer ingå i min kost på det stora hela någonsin igen. Jag tror att det är bättre att vänja sig av vid sådana livsmedel helt och hållet. Så det här är den första typiska LCHF-rätten som jag någonsin lagat. Det var gott men supermäktigt och mättande så ät långsamt! IMG_0430
Receptet gäller för två personer.

1 dl vispgrädde
1 dl keso
vaniljpulver
kanel
100 färska jordgubbar

Gör så här: Vispa grädden ganska hårt. Blanda ner keso. Rör om och smaksätt med vaniljpulver. Dela jordgubbar i fyra bitar. Lägg kesoblandningen i en skål, toppa med jordgubbar och pudra över kanel.

4 kommentarer:

  1. Chokladmoussen var väl LCHF-recept?
    Själv tycker jag att det är kalas att det finns LCHF-alternativ till desserter m.m. Då märks det ju knappt att man lagt om kosten och så kan man lyxa till det ibland och förgylla måltiderna lite. Passar iallafall mig finfint. Men smaken är som baken. Puss

    SvaraRadera
  2. Charlotte: Nä, chokladmousse råkar bara vara LCHF-okej i den versionen jag alltid gjort den. Den görs alltid på grädde och choklad oavsett.

    Vad jag menar är att vissa blir maniska med att allt ska vara som innan fast LCHF - äter man LCHF muffins eller bröd varje dag är det orimligt att tänka att man skulle sluta med bröd/muffins även när man byter tillbaka till att äta kolhydrater. Suget efter frallor och fika finns liksom fortfarande kvar då tror jag!

    SvaraRadera
  3. Charlotte: Om man ska äta LCHF för hela sitt liv spelar det mindre roll, men minst 90 procent äter ju bara LCHF under en period eller väldigt sporadiskt. Beror på vad syftet med kosten är.

    SvaraRadera
  4. Personligen äter jag väääääldigt sällan LCHF efterrätter, men är ändå lite glad att det finns alternativ OM jag vill ha det... Sen tycker jag maten är så god när man äter LCHF att det inte känns som att man behöver efterrätt...

    SvaraRadera